User Rating: 0 / 5

Star InactiveStar InactiveStar InactiveStar InactiveStar Inactive
 

 Mandalay

ဘိလပ္ေရာက္ ဘိုဆရာေရ…

 

ကၽြန္ေတာ္မႏၲေလးကပါဆိုခဲ့ရင္ ႏိုင္ငံျခားတိုင္းျပည္က လူေတြကေတာင္ သိၾကပါရဲ႕ဆိုတာ လူထုတိုက္ထုတ္ ေရႊကိုင္းသားရဲ႕ မႏၲေလးအႏွစ္ ၁၀၀ျပည့္ စာအုပ္ အမွာစာမွာ ခင္ဗ်ားအဘိုးျဖစ္တဲ့ ဦးလွကိုယ္တိုင္က ေရးခဲ့ဖူးတယ္မဟုတ္လား။ မႏၲေလးသို႕သြားရာလမ္း သီခ်င္းကေတာ့ တစိတ္တပိုင္းေပ့ါ ခင္ဗ်ာ။ ဟုတ္ေတာ့လည္း ဟုတ္ပါတယ္။ ႏိုင္ငံျခားတိုင္းျပည္တစ္ခု ေရာက္တိုင္း ျမန္မာကပါဆိုလိုက္ရင္ မႏၲေလးကိုသိတယ္ ၊ ေရာက္ဖူးတယ္လို႕ ေျပာတဲ့လူေတြ ဒီေန႔ထက္ထိ ရွိေန၊ ေတြ႕ေနၾကရတာပဲ မဟုတ္ပါလား။ ေကာင္းေသာသိျခင္းနဲ႕ သိၾကတာမို႕လည္း ပိုလို႕၀မ္းသာစရာ ေကာင္းပါရဲ႕။

 

အခုေျပာခ်င္တာက မႏၲေလးအႏွစ္ ၁၅၀ ျပည့္နဲ႕ ဆက္ႏြယ္ေနတဲ့ အေၾကာင္းအရာ တစ္ခုပါပဲ။ ပိုျပီးေတာ့ တိတိပပ ဆိုရရင္ျဖင့္ မႏၲေလးအႏွစ္ ၁၅၀ ျပည့္ မဂၢဇင္းအေၾကာင္းပဲ ဆိုပါေတာ့။ မႏၲေလးသားတစ္ေယာက္နဲ႕အေနနဲ႕ေရာ၊ ျမန္မာစာေပကို လက္လွမ္းမီသူတစ္ေယာက္အေနနဲ႕ပါ မန္းရာျပည့္မဂၢဇင္းကို ခင္ဗ်ားလည္း ဖတ္ဖူး၊ ေတြ႕ဖူး၊ ျမင္ဖူးခဲ့မယ္ထင္ပါတယ္။ ဘယ္ေလာက္ေကာင္းခဲ့တယ္၊ ဘယ္လိုသမိုင္းတြင္ခဲ့သလဲဆိုတာ အက်ယ္ခ်ဲ႕မေျပာလိုေတာ့ဘူး။ ဒီေန႔ဒီအခ်ိန္အထိ ေရႊကိုင္းသားရဲ႕ မႏၲေလး အႏွစ္ ၁၀၀ ျပည့္စာအုပ္ရယ္၊ ေနာက္ေတာ့ မန္းရာျပည့္မဂၢဇင္းရယ္ေလာက္ မႏၲေလးအေၾကာင္းစံုကို ျမန္မာလိုေရးထားတဲ့ စာအုပ္ေကာင္းေကာင္းသိပ္ျပီးမွေတာ့ မေတြ႕၊ မျမင္မိပါဘူးလို႕ ကၽြန္ေတာ္ကဆိုရင္ ခင္ဗ်ားဘက္က လက္သင့္ခံမယ္ထင္ရဲ႕။

 

မႏၲေလးအႏွစ္ ၁၅၀ ျပည့္ပြဲနဲ႔ပတ္သက္လို႕ ေဖ်ာ္ေျဖပြဲေတြကို အားသြန္ခြန္စိုက္လုပ္ေနၾကေတာ့ မန္းရာျပည့္တုန္းကလည္း လုပ္ၾကတာပဲ။ အခုလည္း လုပ္ၾကမွာေပါ့လို႕ပဲ သေဘာထားခဲ့တယ္။ ေဖ်ာ္ေျဖပြဲဆိုတာမ်ိဳးက လုပ္ျပီးရင္ ေပ်ာက္ဆံုးသြားတတ္တယ္ဆိုတာေတာ့ မေျပာျဖစ္ခဲ့ဘူး။ မႏၲေလးရဲ႕ အသက္၊ မႏၲေလးရဲ႕ ၀ိညာဥ္ ဆိုတာနဲ႕ မႏၲေလး ဘာဆိုတာကို ခုေခတ္လူေတြ၊ ေႏွာင္းလူေတြ သိဖို႕ရယ္ဆိုတာက စာေပကတစ္ဆင့္ပဲ ေဖာ္ထုတ္ႏိုင္ၾကမယ္။ စာတမ္းဖတ္ပြဲလုပ္တာေတြ၊ စာအုပ္ထုတ္တာေတြရယ္ကပဲ ေဖာ္က်ဴးႏိုင္မယ္မဟုတ္ပါလား။ အဲ့လိုအခ်ိန္မွာပဲ မႏၲေလးအႏွစ္ ၁၅၀ ျပည့္လုပ္ၾကရာမွာ ေဖ်ာ္ေျဖမႈေတြမ်ားေနတယ္။ မႏၲေလး၀ိညာဥ္ေပ်ာက္ဆံုးေနတယ္ဆိုတာေတြကို လူထုစိန္၀င္းက ေဆာင္းပါးေရးလာေတာ့ ကၽြန္ေတာ္တို႕လို လူေတြက ဘာေျပာေနစရာ လိုေတာ့မွာလဲဗ်ာ။

 

မန္းရာျပည့္ခဲ့တုန္းက စာအုပ္ေတြထြက္ခဲ့တယ္။ ရုပ္ရွင္ထြက္တယ္။ မဂၢဇင္းလည္းထြက္ခဲ့တယ္။ မမီလိုက္ေပမယ့္ ခုေနျပန္ေတြးၾကည့္ အေတာ့္ကို ျမိဳင္ျမိဳင္ဆိုင္ဆိုင္ ရွိခဲ့ၾကမွာပါပဲ။ အခုခ်ိန္ မႏၲေလးအႏွစ္ ၁၅၀ျပည့္ခဲ့ျပီ။ ရုပ္ရွင္ေတြဘာေတြ ထြက္လာတယ္ေတာ့ မၾကားမိဘူး။စာအုပ္ အေတာ္ပဲ ရွားကလား။ ေဒါက္တာတင္ေမာင္ၾကည္ထြက္လာတယ္။ ရတနာပံုဘိုးမွတ္စု ျပန္ထြက္လာတယ္။ စစ္ကဲ မင္းထင္ရာဇာရဲ႕ မႏၲေလး ရတနာပံု မဟာရာဇ၀င္ေတာ္ၾကီး ျပန္ထြက္တယ္။ ျမသန္းတင့္ရဲ႕ ေတာင္သမန္ေရႊအင္း ျပန္ထြက္လာတယ္။ တင္ႏိုင္တိုး ထြက္လာတယ္။ အသစ္ထြက္တာဆိုလို႕ ေဒါက္တာတင္ေမာင္ၾကည္နဲ႕ တင္ႏိုင္တိုးပဲ ေတြ႕မိလိုက္သလားလို႕။ အဲ့ဒီႏွစ္အုပ္ကလည္း အေဟာင္းသံသရာလည္၊ ေျပာင္းရန္မရွိ အေၾကာင္းမ်ားကိုသာ အေက်ာ့ထပ္ ျပန္ေရးခဲ့တဲ့ စာအုပ္ေတြပဲ မဟုတ္လား။ က်န္တာေတြကေတာ့ မန္းရာျပည့္ခဲ့စဥ္ကထြက္ခဲ့တဲ့ စာအုပ္ေတြကို ျပန္ထုတ္ခဲ့တဲ့ စာအုပ္ေတြပဲ။ ဒါေတာင္ လမ္းသစ္စာအုပ္တိုက္က လုပ္ေပရွာလို႕။ တစ္ခုေတာ့ လိုေနျပန္ပါေရာ။ မဂၢဇင္း။ မန္းရာျပည့္မဂၢဇင္းလို မန္း ၁၅၀ ျပည့္မဂၢဇင္း။ ရန္ကုန္ မႏၲေလးအသင္းက လုပ္ေနတယ္လို႕ သဲ့သဲ့ၾကားထားေတာ့ ဆိတ္ဆိတ္ေနလိုက္တယ္။

 

ဒီလို ဒီလိုနဲ႕ မႏၲေလး ၁၅၀ အခ်ိန္ကို ေက်ာ္လာခဲ့တယ္။ ပြဲမစခင္က အသံအေတာ္က်ယ္ခဲ့ေပမယ့္ စေတာ့လည္း ေဒသဆိုင္ရာ အထိမ္းအမွတ္ပြဲသာသာရယ္။ ဘာမွ ဆန္းက်ယ္တာေတြ မေတြ႕မိ။ တရုတ္၊ ဂ်ပန္၊ ယိုးဒယား ဖိနပ္ေရာရာ စီးထားတဲ့ ရဲမက္ေတြနဲ႕ လူအင္အား ၆၀၀ေလာက္သံုးထားတဲ့ ထြက္ေတာ္မူခန္းေတြက မလုပ္ခင္ကေတာ့ က်န္ရိမူရဲ႕ အိုလံပစ္ဖြင့္ပြဲၾကီးလို အံ့မခန္းျဖစ္ေတာ့ မလိုလိုနဲ႕ လုပ္ခဲ့ၾကေတာ့လည္း အားရေလာက္စရာမရွိ။ အဲတာေတြျမင္ေတာ့ ျပံဳးမိတယ္။ ေတြးမိတယ္။ အသံသာ ျမည္ေဖာက္တဲ့ သၾကၤန္အေျမာက္ ပမာေလလား။ ရွိပါေစေတာ့ေလ။

 

ေမလ ကိုေရာက္လာတဲ့အခါမွာေတာ့ ေမွ်ာ္ေတာ္မူေနတဲ့ မႏၲေလးႏွစ္ ၁၅၀ ျပည့္မဂၢဇင္း ေပၚလာရဲ႕။ မွန္တာေျပာရရင္ ေမ့လို႕ေတာင္ေနတဲ့ အခ်ိန္မွာ ထြက္လာခဲ့တာပါ။ တန္ဖိုးက ၇၀၀၀ တဲ့။ မန္းရာျပည့္မဂၢဇင္းကို သံေယာဇဥ္ရွိထားျပီး ျဖစ္တာမို႕ သိပ္မစဥ္းစားပဲ ၀ယ္လိုက္တယ္ဆိုပါေတာ့။ ၀ယ္စဥ္ကတည္းက အမွားေတြေတာ့ ပါလိမ့္မယ္။ သို႔ေပမယ့္ မုဒိတာထား ဖတ္ရတာေပါ့ဆိုတဲ့ စိတ္နဲ႕ ၀ယ္လိုက္တာျဖစ္ပါတယ္။ စာမ်က္ႏွာက ၇၀၀ နီးပါး။ အေတာ္လည္း ထူပါရဲ႕။

 

အဲဒီမွာ ျပႆနာက စေတာ့တာပဲ။ မုဒိတာ ထားခ်င္ေပမယ့္ ထားလို႕မရတာနဲ႕ စေတြ႕ပါတယ္။ မ်က္ႏွာဖံုးက စမွားပါတယ္။ ရတနာပံု မႏၲေလးကို နန္းတည္ရာမွာ ေနရာခုႏွစ္ခုကို တျပိဳင္နက္တည္း ပႏၷက္ခ်ခဲ့ပါတယ္။ အဲ့ဒီခုႏွစ္ေနရာကို သတၱဌာနလို႕ သိခဲ့ၾကတယ္မဟုတ္လား။ မႏၲေလးႏွစ္ ၁၅၀ ျပည့္မဂၢဇင္းမွာေတာ့ သတၱဌာနကို ရည္ညႊန္းပံုရတဲ့သေဘာနဲ႕ ေဖာ္ညႊန္းခဲ့တယ္။ ေရႊသိမ္ေတာ္၊ မဟာေလာကမာရဇိန္၊ မဟာအတုလေ၀ယံ၊ က်ံဳးေတာ္၊ ပိဋကတ္တိုက္၊ေရႊျမိဳ႕ေတာ္၊ သုဓမၼာဇရပ္ ဒီခုႏွစ္ေနရာကို ျပဆိုတဲ့ သတ္ပံုေတြမွာ မွားေနပါေရာလားဗ်ာ။ မဟာေလာကမာရဇိန္ကို မဟာေလာကမရဇိန္၊ မဟာအတုလေ၀ယံကို မဟာအတုလေ၀ယန္၊ ပိဋကတ္တိုက္ကို ပဋိကတ္တိုက္၊ သုဓမၼာဇရပ္ကို သုဓမၼဇရပ္။ ဒါေတြဟာ မမွားသင့္တဲ့ အမွားေတြ။ မဟာေဗာဓိျမိဳင္ဆရာေတာ္ရဲ႕ စကားအရဆို နေမာတႆက စမွားေနတဲ့ က်မ္းစာဟာ ဆက္ဖတ္စရာေနစရာ မလိုေတာ့ဘူးတဲ့ ။ မ်က္ႏွာဖံုးက စာမွားေနတဲ့ မဂၢဇင္းကိုေရာ ဆက္ဖတ္သင့္လား။ကၽြန္ေတာ္ကေတာ့ ဆက္ဖတ္ခဲ့ပါတယ္။

 

မေထြးေလးကဟန္နဲ႕ ထြက္ခဲ့တဲ့မန္းရာျပည့္မွာ မ်က္ႏွာဖံုးဖြင့္ဆိုခ်က္ပါခဲ့တာ သတိရမယ္ထင္တယ္။ အခု ဒီမဂၢဇင္းမွာေတာ့ မ်က္ႏွာဖံုးဖြင့္ဆိုခ်က္ပါမလာပါဘူး။ က်န္ခဲ့တာလား ထည့္စရာမလိုဘူးလို႕ သတ္မွတ္ခဲ့သလား။ ကၽြန္ေတာ္ မသိပါဘူး။ မႏၲေလးရဲ႕ သတၱဌာနကို ဒီေန႔ ဒီအခ်ိန္မွာ လူတိုင္းသိၾကလိမ့္မယ္လို႕ေတာ့ မထင္မိတာမို႕ ထည့္ေပးသင့္ရဲ႕ မထည့္ေပးခဲ့တာဟာလည္း အရုပ္ဆိုးတဲ့ စီစဥ္မႈလို႕ပဲ ယူဆရမယ္ထင္ပါတယ္။

 

ခြဲထားတဲ့ေခါင္းစဥ္ေတြအရ ဆက္ဖတ္လိုက္ရင္ အသစ္ေရးၾကတယ္ဆိုတာထက္ မန္းရာျပည့္မဂၢဇင္းမွာ ပါခဲ့ဖူုး၊ ေဖာ္ျပဖူးတဲ့အေၾကာင္းအရာေတြကိုပဲ ၏ ၊ သည္ ေျပာင္း လို႕ ေရးထားတဲ့ (ေခတ္စကားအရဆို ပလာတာဖုတ္တယ္လို႕ ေခၚမလား) ေဆာင္းပါးေတြက ခပ္မ်ားမ်ားရယ္ပါ။ ပိုဆိုးတာက ေဖာ္ျပခဲ့တဲ့ အခ်ိဳ႕ေဆာင္းပါးေတြဟာ ထုတ္ေ၀ျပီးျဖစ္တဲ့မဂၢဇင္းတခ်ိဳ႕မွာ ပံုႏွိပ္ေဖာ္ျပထားခဲ့ျပီး ေဆာင္းပါးေတြ ျဖစ္ေနခဲ့တာပါပဲ။ ဘယ္မဂၢဇင္းမွာ ေဖာ္ျပထားခဲ့ျပီး ျဖစ္တယ္ဆိုကို ေအာက္က မွတ္ခ်က္ထည့္မေပးခဲ့တာကလည္း အေတာ္ဆိုးတဲ့ ျဖစ္ရပ္တစ္ခုပါပဲ။ ထည့္ေပးစရာ မလိုဘူးလို႕မ်ား ထင္ခဲ့ေလသလား။

 

အမွားေတြ ဆက္တိုက္ေတြ႕ခဲ့ေပမယ့္ ကၽြန္ေတာ္ ထပ္မေျပာလိုေတာ့ပါဘူး။ မ်က္ႏွာဖံုးကပင္ စမွားခဲ့တယ္ မဟုတ္ေပလား။ စာအုပ္ဆံုးသြားတဲ့အခါ မႏၲေလး ၁၀၀နဲ႕ မႏၲေလး ၁၅၀ အၾကား အႏွစ္ ၅၀ မွာ မႏၲေလးနဲ႕ပတ္သက္ျပီး မွတ္သားေလာက္စရာ ၊ ေျပာစမွတ္တြင္စရာေတြ သိပ္မ်ားမ်ားစားစား မရွိေတာ့ဘူးလားလို႕ ထင္စရာပါပဲ။ အမွန္တကယ္ကိုပဲ အဲလိုျဖစ္ေနခဲ့သလား။ ထူျပီး မထူးတဲ့ မဂၢဇင္းျဖစ္ခဲ့တာေတာ့ အမွန္ပါပဲ။ မႏၲေလးစာေပ အမွန္တကယ္ကိုပဲ နိမ့္ပါးသြားခဲ့ေလသလား။ မန္းရာျပည့္မဂၢဇင္းကိုေတာ့ လံုး၀မမီခဲ့တာေတာ့ ေသခ်ာပါတယ္။ သမိုင္း၀င္မလားဆိုတာကိုေတာ့ ေႏွာင္းလူေတြ ဆံုးျဖတ္ၾကေတာ့မေပါ့။ မန္းရာျပည့္မဂၢဇင္းလို ျဖစ္ေစခ်င္ခဲ့တဲ့ မဂၢဇင္းျဖစ္မလာခဲ့တာကိုေတာ့ စိတ္မေကာင္းမိတာအမွန္ပါ။

 

တေလာက ဗိုလ္ေအာင္သင္းနဲ႕ စကားစပ္မိေတာ့ မႏၲေလးအေၾကာင္းေျပာၾကဆိုၾကရင္း သူေျပာတဲ့ မွတ္ခ်က္က စိတ္မေကာင္းစရာပါပဲ။ မႏၲေလးကလူေတြဟာ မႏၲေလးက်ံဳးကိုေျခကန္ျပီး မႏၲေလး မႏၲေလး လို႕ ေအာ္ေနရံုက လြဲလို႕ ဘာမွ လုပ္မျပတတ္ၾကေတာ့ပါဘူးတဲ့။ သူကေတာ့ မႏၲေလးကို အစဥ္အဆက္ ေ၀ဖန္ခဲ့သူမို႕ သူ႕ဆိုစကားကို ကၽြန္ေတာ္ကေတာ့ အျပည့္အ၀ လက္မခံခ်င္တာေတာ့ အမွန္ပါပဲ။ ဒါေပမယ့္ မႏၲေလးသားစာေရးဆရာေတြေရးတဲ့ မႏၲေလးစာေတြကို ခုခ်ိန္မွာ လံုးလံုးမဖတ္ေတာ့ပါဘူးလို႕ ဆိုတဲ့ လူထုစိန္၀င္းရဲ႕စကားကိုေတာ့ အေလးထားရပါတယ္။ မႏၲေလးသားစာေရးဆရာေတြဟာ စာေတြကို အရွည္ၾကီးေရးၾကတယ္။ စာဆံုးသြားတဲ့အခါ ဘာအႏွစ္သာရမွ က်န္ခဲ့တာ မေတြ႕ရဘူးဆိုတဲ့ စကားျဖစ္ပါတယ္။

 

ဟိုးတုန္းက ရန္ကုန္အၾကြား မႏၲေလးစကားလို႕ ဆိုခဲ့ၾကဖူးတယ္မဟုတ္လား။ မႏၲေလးသားေတြ စာေရးၾက၊ စကားေျပာၾကတာ ၾကြယ္၀ၾကလြန္းလို႕ပါ။ အခုခ်ိန္မွာေတာ့ မႏၲေလးအၾကြားဆိုတာၾကီး ျဖစ္လာခဲ့သလားလို႕။ ဒါေတာင္ ပေဒသရာဇ္အယူစနစ္ေတြေအာက္က ရုန္းမထြက္ႏိုင္ေသးတဲ့ မႏၲေလးအေၾကာင္းေမ့ထားေပလို႕သာေပါ့။

 

ဘိုဆရာေရ။ ျမန္မာျပည္ကို ခ်စ္သလို မႏၲေလးကိုလည္း ခ်စ္ပါတယ္။ မႏၲေလးအေၾကာင္းကို မႏၲေလးသားေတြေျပာေနၾကသလို အမႊမ္းတင္ခ်င္ပါတယ္။ မႏၲေလးသားမဟုတ္ေပမယ့္ မႏၲေလးအေၾကာင္း ဂုဏ္ယူခ်င္ပါတယ္။သို႔ေပမယ့္ေပါ့ခင္ဗ်ာ……သမိုင္းသမားတစ္ေယာက္ျဖစ္တဲ့အျပင္ မဂၢဇင္းလုပ္ခဲ့ဖူးတဲ့ ခင္ဗ်ားအတြက္ အမွတ္တရ မဂၢဇင္းတစ္အုပ္ရဲ႕ အေရးပါမႈနဲ႕ ေလးနက္မႈေတြကို ကၽြန္ေတာ္ထက္ ပိုသိမယ္လို႕ ယံုၾကည္ပါတယ္ဆိုတာကိုေျပာရင္း ဒီေလာက္နဲ႕ပဲ အဆံုးသတ္လိုက္ခ်င္ပါတယ္။

 

ေတာေက်ာင္းဆရာ

 

(ေတာေက်ာင္းဆရာ၏ စာေဟာင္းတပုဒ္)