User Rating: 0 / 5

Star InactiveStar InactiveStar InactiveStar InactiveStar Inactive
 

စကၤာပူႏိုင္ငံ အႏုပညာပြဲေတာ္တြင္ ျမန္မာႏိုင္ငံမွ ေခတ္ေပၚအႏုပညာရွင္ ေအာင္ကို၏  “ေအာင္ကိုရဲ႕ရြာ အမည္ေပးထားေသာ ပေရာဂ်က္အႏုပညာ ျပကြက္တခုကို ျပသလ်က္ရွိရာ ေကာင္းကင္ ၀ိုင္းေတာ္သူ သီရိမွ ကိုေအာင္ကိုႏွင့္ ေတြ႕ဆံု ေမးျမန္းခဲ့သည္မ်ားကို တင္ဆက္လိုက္ပါသည္။

 

 

တင္ေမာင္ညြန္႕

 

(၁) သူရဲ တန္း ေက်းရြာက ကိုေအာင္ကိုရဲ႕ အႏုပညာအတြက္ ဘယ္ေလာက္အထိ အေရးပါခဲ့ပါသလဲ။

အမွန္က ကၽြန္ေတာ့္ ေမြးတာက သခင္ျမေမြးရပ္ေျမ ထံုးဘို ရြာမွာဗ်။ ၾကီးတဲ့အခါက်ေတာ့ ရဲေဘာ္သံုးက်ိပ္၀င္ ဗိုလ္မွဳးျမင့္ေအာင္ရဲ႕ ရြာ၊ သူရဲတန္း အဲ့ဒီမွာ ၾကီးတာေပါ့။ ေမြးတဲ့ေနရာက သပ္သပ္ၾကီးတဲ့ေနရာက သပ္သပ္ေပါ့ဗ်ာ။ ဒါေပမယ့္ သိပ္ေတာ့ မေ၀းဘူးေပါ့။ မ၀းတဲ့ အခါက်ေတာ့ သူရဲတန္း ရြာကို ပိုျပီး သံေယာဇဥ္ တြယ္တာေပါ။့ ေနာက္ျပီးေတာ့ ကိုယ့္စိတ္ထဲမွာ ဒီရြာေလး ပါတ္၀န္းက်င္ အေျပာင္းအလဲေတြ ေျပာင္းလဲလာတဲ့အခါ ပိုျပီးေတာ့ ေကာင္းေအာင္ ကိုယ္နိင္တဲ့ဖက္ကေန အတတ္နိင္ဆံုး လုပ္ေပးခ်င္စိတ္ ေပၚလာတယ္။ အထူးသျဖင့္ ကေလးေတြအတြက္ေပါ့။

 

(၂)  ရြာမွာ ေမြးဖြားခဲ့ျပီး အႏုပညာကို ဘယ္လုိမ်ား စိတ္ပါ၀င္စားလာခဲ့ပါ သလဲ။

ငယ္ငယ္ကထဲ က ပန္းခ်ီပံုတူဆြဲတာတို႕ ဘာတို႕ လုပ္ခဲ့ပါတယ္။ ဒါေပမယ့္ ယဥ္ေက်းမွဳ႕တကၠသိုလ္မွာ ပန္းခ်ီနဲ႕ပဲ ဘြဲ႕ရခဲ့တယ္။ ဒါေပမယ့္ ကၽြန္ေတာ္က ပန္းခ်ီဆရာ မျဖစ္ခ်င္ဘူး။ အခုလိုမ်ိဳး လက္ရာမ်ိဳးကို လုပ္ခ်င္ခဲ့တဲ့အတြက္ တျဖည္းျဖည္းနဲ႕ ကိုယ့္ကိုယ္ကို ျပန္ျပီး ဆြဲထုတ္ယူခဲ့ရပါတယ္။ ကိုယ္လုပ္တာကို လုပ္နိင္ဖို႕၊ လုပ္ရဲတဲ့သတၱိရွိဖို႕ အတြက္ ဘာလုိ႕လဲဆိုေတာ့ ဒီအလုပ္ေတြမွာက ျမင္ရတဲ့ အခက္အခဲ မျမင္ရတဲ့အခက္ အခဲေတြ အမ်ားၾကီး ရွိတယ္။ အဓိကကေတာ့ သည္းခံျပီး တျဖည္းျဖည္း ေလွ်ာက္ခဲ့ရတယ္။

 

(၃) ကိုေအာင္ကိုအေနနဲ႕ အႏုပညာရွင္တစ္ေယာက္ ျဖစ္လာဖို႕ လွုပ္ရွားရုန္းကန္ခဲ့ရပံုနဲ႕ ဆရာေတြ အေၾကာင္းကို လဲ ေျပာျပေပးပါဦး။

အေတြ႕အၾကံဳေရာ ဆရာေရာကေတာ့ အမ်ားၾကီးပဲ။ ျမန္မာျပည္မွာေတာ့ ေရွ႕ပိုင္းက ဆရာ့ဆရာေတြကလဲ ကိုယ့္ေပၚမွာ ေကာင္းခဲ့ပါတယ္။ တခ်ိဳ႕ဆိုလို႕ရွိရင္ ေနရာဖယ္ေပးရိုး ထံုးစံမရွိတဲ့အခ်ိန္မွာေတာင္ ေနရာဖယ္ေပးတာေတြ ၾကံဳခဲ့ရပါတယ္။ အခက္အခဲ ဆိုတာကေတာ့ အခုအခ်ိန္ထိလဲ ခက္ခဲေနတုန္းပါပဲ။ ျပပြဲဆိုတာလဲ အျမဲတမ္းျပဖို႕ အခြင့္အေရးလဲ ရွိမွ မရွိတာ။ ေနာက္ျပီးေတာ့  ျပလဲျပခ်င္စိတ္ကို မရွိေတာ့တာပါ။ ဒါေပမယ့္ ကိုယ္နိင္သေရြ႕ အေကာင္းဆံုး လုပ္မယ္ဆိုတဲ့စိတ္ေတာ့ အျမဲတမ္း ထည့္ထားရတာေပါ့။

ပြဲမ်ားမ်ားျပျပီး ဘာမွ ျပစရာ ေျပာစရာမရွိဘူး ဆိုရင္လဲ လုပ္တာ လုပ္တာပါပဲ။ နည္းနည္းနဲ႕ က်ဲက်ဲ၀ိုင္း ဆိုတဲ့ စကားလိုေပါ့ဗ်ာ။ ကိုယ့္ျပပြဲ နည္းရင္ နည္းမယ္။ ဒါေပမယ့္ အေကာင္းဆံုး လုပ္မယ္ဆိုျပီး လုပ္တာပါပဲ။

 

(၄) ပထမဆံုး ျပပြဲကို ဘယ္အခ်ိန္တုန္းက ဘယ္ေနရာမွာ စျပီး ျပခဲ့ျဖစ္တာပါလဲ။

ပထမဆံုးပြဲက Solo show ဆိုရင္ေတာ့ မႏၱေလး သိန္းေဇာ္ရဲ႕ အဇဋာ ျပခန္း ၃၄ လမ္းမွာ ၂၀၀၄ က ျပတယ္။ အဲ့ဒီတုန္းက အိုးေတြနဲ႔ပဲ ျပတယ္။ အိုးေတြနဲ႕ လုပ္တယ္။ အဲ့ဒီေတာ့ အိုးေအာင္ကို ဆိုျပီး လူေတာ္ေတာ္မ်ားမ်ား သိတာေပါ့ေလ။ အခုကေတာ့ စကၤာပူမွာ လာျပီး ရြာတည္တာေပါ့ေလ။

 

(၅) မေခ်ာအိသိမ္း နဲ႔ တြဲျပီး စကၤာပူမွာ ျပခဲ့တဲ့ September Sweetness ဆိုျပီးတဲ့ ပေရာဂ်က္မွာ ကိုေအာင္ကိုရဲ႕ အႏုပညာ ျဖတ္သန္းမွဳ႕ အတြက္ ဘယ္ေလာက္အေရးပါခဲ့ပါသလဲ။

ဘယ္ေလာက္ အထိ အေရးပါသလဲ ဆိုေတာ့ အတူတူပူးေပါင္း လုပ္ေဆာင္ရတဲ့ လုပ္ငန္းတစ္ခု အထူးသျဖင့္ အႏုပညာနဲ႕ ပါတ္သက္တဲ့ေနရာမွာ ဘယ္လုိအပိုင္းေတြက အေရးၾကီးတယ္ ဘယ္လိုအပိုင္းေတြက အေရးမၾကီးဘူး ဘယ္လို ျဖတ္သန္းရမယ္ ဆိုတဲ့ အေတြ႕အၾကံဳ အထူးသျဖင့္ ျမန္မာျပည္အျပင္မွာေပါ့၊ အဲ့ဒီအေတြ႕အၾကံဳ ေကာင္းေကာင္းရတယ္။ ေနာက္တစ္ခ်က္က အဲ့ဒီျပပြဲက (၂) ႏွစ္ကို တစ္ၾကိမ္လုပ္တဲ့ Biennale ဆိုတဲ့ အမ်ိဳးအစားျပပြဲ။ အခုလဲစကၤာပူမွာ ၂၀၁၁ အတြက္ျပေနပါတယ္။ သူက (၂) ႏွစ္ကို တစ္ၾကိမ္လုပ္တာပါ။ အဲ့ဒီမွာ ကၽြန္ေတာ္က တစ္ေနရာမွာ ၀င္ပါခြင့္ရခဲ့တယ္။ အဲ့ဒီပြဲမွာ ပါ၀င္တဲ့ မိတ္ေဆြ အေပါင္းအသင္းေတြ ၾကံဳရတယ္ ေတြ႕ရတယ္။ အဆက္အသြယ္ေတြလဲ အမ်ားၾကီးရတယ္။ ေနာက္ျပီးေတာ့  ပံုစံအသစ္ေတြကို ဒါမ်ိဳးကို ဒီလို လုပ္တာပါလားဆိုျပီး အဲ့ဒါမ်ိဳး ေတြ႔ရတဲ့ အခါက်ေတာ့ ကိုယ့္အတြက္ ျပင္ဆင္ခြင့္ ပိုရသြားတာေပါ့ေလ။

 

တင္ေမာင္ညြန္႕

 

(၆)  ဒီပေရာ့ဂ်က္က ကိုေအာင္ကို အတြက္ ပထမဆံုး နိင္ငံျခားမွာ တစ္ကိုယ္ေတာ္ ျပသျဖစ္ခဲ့တဲ့ ပေရာ့ဂ်က္ပါလား။

ပေရာ့ဂ်က္အေနနဲ႕ကေတာ့ ပထမဆံုးပါ။ ဒါေပမယ့္ နိင္ငံျခား အေတြ႕အၾကံဳ အေနနဲ႔ေတာ့ ပထမဆံုး မဟုတ္ပါဘူး။

 

(၇) ကိုေအာင္ကို အားက်ခဲ့တဲ့ ျမန္မာ အႏုပညာရွင္ေတြနဲ႕ သူတို႕ရဲ႕ အႏုပညာလွုပ္ရွားမွဳ႕ေတြ၊ ဘယ္သူေတြကို အားက်ခဲ့ျပီး အႏုပညာရွင္တစ္ေယာက္ ျဖစ္လာခဲ့ပါသလဲ။

ဦးေအာင္ျမင့္၊ ကိုပိုပိုတို႔၊ ဗဂ်ီေအာင္စိုးတို႔၊ ဦးခင္ေမာင္ရင္တို႕ သူတို႕ကို ၾကိဳက္ပါတယ္။ ေနာက္ျပီး ဦးခင္ေမာင္ရင္ထားတဲ့  စိတ္ေနသေဘာထားကို  သေဘာက်ပါတယ္။ ေနာက္ ကိုပိုပုိတို႔ရဲ႕ သတၱိရွိတဲ့ စိတ္ေတြကို သေဘာက်ပါတယ္။ ကိုယ္ၾကံဳရမယ့္ဟာေတြကို သူတို႕က ေရွ႕ကေန ၾကံဳျပသလိုမ်ိဳးျဖစ္ေတာ့ ကၽြန္ေတာ္တို႕ အတြက္က ျပင္ဆင္ခ်ိန္ပိုရတယ္လို႔ ေျပာလို႕ရတာေပါ့ေလ။

 

(၈) ကိုေအာင္ကိုက သရဲတန္းရြာမွာ ပံုမွန္ပေရာ့ဂ်က္ေလးေတြ လုပ္ျဖစ္တယ္လုိ႕ သိရပါတယ္။ ဇာတိကိုျပန္ျပီး အႏုပညာ ဖန္တီးျဖစ္ဖို႕ ဘယ္လို မ်ိဳးစိတ္ကူး စတင္ရရွိခဲ့သလဲ ဆိုတာ သိပါရေစ။

ကၽြန္ေတာ္က ရြာသားလုိ႔ အေခၚခံရတာကို ၾကိဳက္တာဗ်။ တစ္ခါတေလ က်ရင္ ကိုယ့္ကိုကိုယ္ အႏုပညာသမားဆိုတာကို ေမ့ေနတယ္။ ရြာမွာ ျပန္ျပီး လုပ္ေနရတာကို ေက်နပ္တာပါ။ အဲ့ဒီလို ရြာမွာ လုပ္ေနရင္း လုပ္ေနရင္းနဲ႕ ရြာမွာ ရွိတဲ့ပစၥည္း ပစၥယေတြ၊ ေနာက္ ရြာသူရြာသားေတြနဲ႕ ၀ိုင္း၀န္းလုပ္ရတယ္။ အဲ့ဒီေတာ့ ရြာသူရြာသားေတြရဲ႕ စိတ္ခံစားမွဳ႕ေတြ ေနာက္သူတို႕ လုိအပ္ခ်က္ေတြ သူတို႕ျဖစ္ခ်င္တာေလးေတြ အဲ့ဒါေတြကို ျမင္ရေတြ႕ရတယ္။ အထူးသျဖင့္ ကေလးေတြ။ ကေလးေတြမွာ တခ်ိဳ႕အပိုင္းေလးေတြ နဲနဲေလးလြဲေနတာ ျမင္ရတယ္။ အဓိကကေတာ့ လြဲေနတယ္ ဆိုတာကလဲ အားနည္းခ်က္ေတြ ရွိလို႕ လြဲေနတယ္လို႕ ကၽြန္ေတာ္ကျမင္ပါတယ္။ အဲ့ဒီအားနည္း ခ်က္ေတြကို အကုန္လံုးကို မေရြ႕နိင္ရင္ေတာင္ နဲနဲ ခ်င္းစီ မေရြ႕ရမယ္လို႕ ကၽြန္ေတာ္ ယူဆတယ္ေလ။ ဒါေၾကာင့္ ကၽြန္ေတာ္ ပေရာဂ်က္ေတြ ရြာမွာလုပ္တဲ့ ပေရာ့ဂ်က္ေတြက နဲနဲခ်င္းစီမေရြ႕ေနတာနဲ႕ အတူတူပါပဲ။

 

တင္ေမာင္ညြန္႕

 

(၉) ပေရာ့ဂ်က္ဆိုတာက ျမိဳ႕ျပမွာပဲ လုပ္ျဖစ္တာမ်ားတယ္ေလ။ ကိုေအာင္ကိုက ဘာေၾကာင့္ အႏုပညာ ခံစားမွဳ႕ အားေကာင္းတဲ့ ျမိဳ႕ျပကို ပယ္ျပီး ရြာမွာပဲ လုပ္ျဖစ္တာပါလဲ။

ရြာက ကၽြန္ေတာ့္အတြက္ ပိုျပီးရိုးသားတယ္။ ပိုျပီးလံုျခံဳတယ္။ ရြာသူရြာသားေတြ ေပၚမွာလဲ ကၽြန္ေတာ္ထားတဲ့ ေစတနာကလဲ ၾကည္ၾကည္လင္လင္ ထားတဲ့အတြက္ေၾကာင့္လဲ သူတို႕ဖက္က သူတို႕ရင္ထဲကိုလဲ ကၽြန္ေတာ္တို႕က ၾကည္ၾကည္လင္လင္ပဲ ျပန္ျမင္ရတယ္။ တစ္ေယာက္နဲ႕ တစ္ေယာက္ၾကားမွာ ဖံုးကြယ္ထားတာ မရွိဘူး။ တစ္ေယာက္ကို တစ္ေယာက္လုပ္စားတာ မရွိဘူး။ ျမိဳ႕ျပမွာ က်ေတာ့ တစ္ေယာက္ကို တစ္ေယာက္လုပ္စားဖို႕ တစ္ေယာက္ကို တစ္ေယာက္ ေက်ာ္တက္ဖို႕ သိပ္လြယ္ကူတယ္။ ယံုၾကည္မွဳ႕ေတြ အားနည္းတယ္။ ရြာမွာက ယံုၾကည္မွဳ႕ရဖို႕ အေရးၾကီးတယ္။ ကၽြန္ေတာ္တို႕ ရပ္ရြာေဒသမွာ ဆိုရင္ေပါ့ေလ။ လူတစ္ေယာက္ကို ယံုၾကည္မွဳ႕ရျပီဆိုျပီ အဲ့ဒီလူအတြက္ အသက္ေပးျပီး ကာကြယ္ေပးဖို႕ ၀န္မေလးဘူး။ ကၽြန္ေတာ္တို႕ ျမိဳ႕ျပမွာ ဒါမ်ိဳးမရနိင္ပါဘူး။

 

(၁၀) ကိုပိုပိုတို႔ပါ၀င္ျပခဲ့တဲ႕ သူရဲတန္းပေရာဂ်က္ (၄) မွာ မွတ္မွတ္ရရ အေတြ႔အၾကံဳ႕ေလးေတြ ရွိခဲ့ပံုကိုလဲ ေျပာျပေပးပါဦး။

မွတ္မွတ္ရရ အေတြ႕အၾကံဳ ရွိတာေပါ့။ ဒါေပမယ့္ ကၽြန္ေတာ္တို႕ အတြက္ကို ရြာသူရြာသားေတြက တာ၀န္ယူျပီး ကာကြယ္ေပးပါတယ္။ ဘာလို႕လဲ ဆိုေတာ့ကၽြန္ေတာ္တို႕ ရဲ႕ လုပ္ေဆာင္ခ်က္ေတြက မွားတဲ့ဖက္မွာ မရွိဘူူးဆိုတာ သူတို႕ သိေနတာပါပဲ။ အျပဳသေဘာစိတ္ကိုပဲ ရည္ညြန္းျပီးေတာ့ ကၽြန္ေတာ္တို႕လုပ္ေနတာပါ။ လြဲတဲ့အေတြးနဲ႕ ေတြးေနတယ္ ဆိုရင္ေတာ့ လြဲေနဦးမွာပါပဲ။ လက္ေတာင္မွ ညီတာမွ မဟုတ္တာ။ ကၽြန္ေတာ္တို႕က ဘယ္အရာမွ ညီေအာင္ ညွိလို႕မရဘူး။ ဒါေပမယ့္ ကၽြန္ေတာ္တို႕က လက္ညွိဳးျဖစ္ရင္ လက္ညွိဳးကို ညီေအာင္ ညွိမယ္။ လက္မ ျဖစ္ရင္ လက္မကို ညီေအာင္ညွိမယ္။ ဒါေပမယ့္ ငါးေခ်ာင္းလံုးကေတာ့ ဘယ္ေတာ့မွ ညီမွာမဟုတ္ပါဘူး။

 

(၁၁) အခု Singapore art festival မွာ တင္ဆက္ျပသေနတဲ့ Aung Ko’s Village ဆိုတဲ့ အႏုပညာျပကြက္ကို ဘယ္လို အႏုပညာမ်ိဳးလို႕ သတ္မွတ္လို႕ရပါသလဲ။

Comptemporary Art၊ Visual Art အမ်ိဳးအစားျဖစ္ပါတယ္။ ေနာက္ျပီး ေသေသခ်ာခ်ာ အခ်ိန္ယူျပင္ဆင္ျပီးမွာ ျပရတဲ့အရာမ်ိဳး ျဖစ္ပါတယ္။ ေနာက္ျပီးေတာ့ အေၾကာင္းအရာ တစ္ခုကို ေသေသခ်ာခ်ာ ဆုပ္ကိုင္ျပီးမွ ဘက္ေပါင္းစံုကေန ကိုယ့္ကိုယ္ကို ေမးခြန္းေပါင္းမ်ားစြာ အၾကိမ္ေပါင္းမ်ားစြာ ျပန္ေမးျပီးမွ လုပ္သင့္တယ္္လို႕ ဆံုးျဖတ္ျပီးမွ အခ်ိန္ယူျပီး လုပ္ခဲ့တဲ့ လက္ရာပါ။

 

tmn

 

(၁၂) ဒီပေရာ့ဂ်က္ကို သူတို႕ဘက္က စတင္ဆက္သြယ္ျပီးေတာ့မွ ဒီလိုပေရာ့ဂ်က္ကို လုပ္မယ္လို႕ ျပင္ဆင္ခဲ့တာပါလား။

မဟုတ္ပါဘူး။ ဒီဟာကို ဘယ္ေတာ့မွ ျပရမယ္ ဘယ္ေနရာမွာ ျပရမယ္။ ဘယ္သူနဲ႕ တြဲလုပ္ရမယ္ ဆိုတာလဲ ၾကိဳမသိထားဘူး။ ကိုယ္လုပ္ခ်င္လို႕ လုပ္သင့္တယ္ ထင္လို႕ လုပ္ခဲ့တဲ့လက္ရာပါ။

 စျပီးေတာ့ လုပ္ခဲ့တဲ့ အခ်ိန္က ၂၀၀၈ ကထဲက စတယ္။ ျပီးတာ ၂၀၁၁မွာ ျပီးတယ္။ ၂၀၀၈ ကေန ၂၀၁၁ အတြင္းမွာ ျဖည့္သည့္တာကို ျဖည့္တယ္ ျဖဳတ္သင့္တာကို ျဖဳတ္တယ္။

 

 (၁၃) ဒီျပကြက္မွာ အဓိကအားျဖင့္ ဘယ္လုိျပကြက္မ်ိဳးကို ျပသထားပါသလဲ။

အဓိကက ကၽြန္ေတာ္က ရြာက ေနလာတဲ့ ရြာသားတစ္ေယာက္ ျဖစ္တယ္။ ကၽြန္ေတာ္၀တ္တဲ့ အ၀တ္အစားက ရြာသားနဲ႕ တူခ်င္မွတူတယ္ ေနပံုထုိင္ပံုက ရြာသားတစ္ေယာက္လို ျဖစ္ခ်င္မွ ျဖစ္မယ္။ ဒါေပမယ့္ ကၽြန္ေတာ့္ စိတ္က အျမဲတမ္းရြာသားပဲ။ အဲ့ဒါက စတိုင္ထုတ္ျပီးေျပာတာလဲ မဟုတ္ဘူး နဂိုကထဲကမွ အဲ့ဒါကို ေက်နပ္တာ။ ေတာသားလို႕ ေခၚရရင္ကို စိတ္က အလိုလိုၾကြလာတာ။ သူမ်ားေတြလို ေတာသားလို႕ ေခၚရင္ နာတာမ်ိဳးမရွိဘူး။ ေတာသားလို႕ ေခၚရင္ကို လူက ရိုက္ခ်င္ပုတ္ခ်င္စိတ္ကို ေပါက္လာတာ။ အဲ့ဒီ feeling ကို အရမ္းၾကိဳက္တယ္။

အခုေနာက္ပိုင္းမွာ အရင္တုန္းက ကၽြန္ေတာ္က နိင္ငံျခားက လာတဲ့ စာအုပ္ေတြၾကည့္ စာအုပ္ေတြဖတ္၊ အဲ့လို ကိုယ္ေလ့လာထားတဲ့အရွိန္ေတြနဲ႕ နိင္ငံျခားဆန္တဲ့ လက္ရာမ်ိဳးကို ကိုယ္က ဖန္တီးခ်င္တယ္။ အဲ့လိုဖန္တီးမွ ကိုယ္က ကိုယ့္တိုင္းျပည္မွာေရာ လူထင္ၾကီး ခံရမယ္ လူသိပိုမ်ားမယ္ ထင္ခဲ့တယ္။ ဒါေပမယ့္ တကယ့္ တကယ္တန္း ကၽြန္ေတာ္ ကိုယ့္ကိုယ္ကို ေမးခြန္းေပါင္းမ်ားစြာ ေမးခြန္း ျပန္ေမးျပီး ကိုယ့္လက္ရာေတြ အေပၚမွာ သူမ်ားသံုးသပ္တာထက္ ကိုယ့္ကိုယ္ကို မနာတမ္း သံုးသပ္ျပီး ျပန္ေလ့လာၾကည့္လိုက္တဲ့အခါၾကေတာ့ အဲ့ဒါေတြက ကၽြန္ေတာ့္ လက္ရာေတြ မဟုတ္ဘူး။

အဲ့ဒီေတာ့  ကၽြန္ေတာ့္ဟာေတြ မဟုတ္တာေတြ အကုန္လံုးကို ကၽြန္ေတာ္ ဖ်က္စီး ပစ္ခဲ့တယ္။ အဲ့လို ဖ်က္ဆီး ပစ္ဖို႕ သတၱိကလဲ ေတာ္ေတာ္ေမြးယူရတယ္။ ဘာလို႕လဲ ဆိုေတာ့ အဲ့ဒီမွာ ဦးေဏွာက္ ရင္းနွီးမွဳ႕ေတြပါတယ္၊ ေငြေၾကး ရင္းနွီးမွဳ႕ေတြပါတယ္။ အခ်ိန္ရင္းႏွီးမွဳ႕ေတြ ပါတယ္။  လူခြန္အား ရင္းနွီးမွဳ႕ေတြပါတယ္။ အဲ့ဒီ ရင္းနွီးမွဳ႕ေတြ အကုန္လံုးကို ကၽြန္ေတာ္ ျပန္ဖ်က္ဆီးဖို႕ ေမြးရတဲ့ သတၱိ၊ အဲ့ဒီေတာ့ အမ်ားၾကီး တာ၀န္ၾကီးတယ္။ အဲ့ဒါေတြ အကုန္လံုးကို ကၽြန္ေတာ္ ဖ်က္ဆီးပစ္ခဲ့တယ္၊ ဘယ္သူ႕ကိုမွ မျပသခဲ့ဘူး။ ျပသဖို႕ စိတ္လဲ မရွိဘူး။

ကိုယ္လုပ္ခ်င္လို႕ လုပ္ခဲ့တဲ့ ဟာၾကီးပဲ။ ေနာက္ပုိင္း ေနာက္ပိုင္းမွာ လုပ္ခဲ့တာေတြက ကၽြန္ေတာ့္ identity ျဖစ္တဲ့ ရြာသားဆိုတာကိုပဲ ကၽြန္ေတာ္ ျပန္ျပီးေတာ့ ကိုင္တြယ္ခဲ့တယ္။ အဲ့ဒီေတာ့ ရြာကို ျပန္တယ္။ ရြာမွာ ရွိတဲ့ ပစၥည္း ပစၥယ၊ ရြာပါတ္၀န္းက်င္မွာ ရွာလို႕ရတဲ့ ပစၥည္း ပစၥယေတြကို အသံုးျပဳတယ္။ ေနာက္ျပီးေတာ့ ရြာသားေတြနဲ႕ ပူးေပါင္းလုပ္ေဆာင္လို႕ ရတဲ့ လက္ရာကို သံုးတယ္။ ဒါေပမယ့္ အဲ့လို ပူးေပါင္းလုပ္ေဆာင္လို႕ ရတဲ့ လက္ရာကို သံုးတဲ့အခါမွာလဲ နွစ္ဦးနွစ္ဖက္ကို သေဘာထားကို ညွိညွိနွုိင္းနွိုင္းေသခ်ာ ရွင္းလင္းျပီးမွ ကၽြန္ေတာ္လုပ္တယ္။

ဘာလို႕လဲ ဆိုေတာ့ ပေရာ့ဂ်က္ဆိုတဲ့ လက္ရာက တစ္ေယာက္ထဲနဲ႕ လုပ္လို႕ ျပီးတာမ်ိဳး ရွိတယ္။ တစ္ေယာက္ထဲ လုပ္လို႕ မျပီးတာလဲ ရွိတယ္။ အဲ့ဒီေတာ့ ကၽြန္ေတာ္က နားလည္မွဳ႕ လြဲတာမ်ိဳး တစ္ေယာက္အေပၚတစ္ေယာက္ တာ၀န္မယူနိင္တာမ်ိဳး ေတြမရွိဘူး။ ဘာေၾကာင့္လဲ ဆိုေတာ့ ကၽြန္ေတာ္တို႕ တိုင္းျပည္မွာက တစ္ေယာက္အေပၚတစ္ေယာက္ နားလည္မွဳ႕ေတြလြဲရင္ ေရွ႕ဆက္လို႕ ရမွာမဟုတ္ဘူး။ အဲ့ဒီေတာ့ နားလည္မွဳ႕ အလြဲမခံနိင္ဘူး အထူးသျဖင့္ ကၽြန္ေတာ္တို႕ ကိုယ့္ဇာတိ ရြာသားအခ်င္းခ်င္း ကိုယ့္မိတ္ေဆြ သူငယ္ခ်င္း အခ်င္းခ်င္း စိတ္၀မ္းကြဲ မခံနိင္ဘူး။ အဲ့ဒီေတာ့ ကၽြန္ေတာ့္အတြက္ တာ၀န္ပိုၾကီးတယ္။

 

tmn

 

 

(၁၄) ကိုေအာင္ကို လုပ္ခဲ့တဲ့ အႏုပညာေတြကို Community Art လို႕လဲ ေျပာလို႕ရတာေပါ့ေနာ္။

ဟုတ္ကဲ့။ ေသေသခ်ာခ်ာေျပာလို႕ရပါတယ္။

 

(၁၅) ဘယ္နွစ္ခုနွစ္ေနာက္ပိုင္းမွာ ဒီလို Community Art  အႏုပညာ အမ်ိဳးအစားကို စတင္ခဲ့တာပါလဲ။

ကၽြန္ေတာ့္ အေနနဲ႕က ၂၀၀၅ မွာ ကၽြန္ေတာ္ တစ္ေယာက္ထဲ စတယ္။ လူမသိ သူမသိပါဘဲ။ ရန္ကုန္ အသိုင္းအ၀ိုင္းလဲ မသိဘူး။ ဘယ္သူမွ လဲ မသိၾကပါဘူး။ ဒါေပမယ့္ ကၽြန္ေတာ့္တို႕ ၂၀၀၇ ခုနွစ္မွာ စခဲ့တယ္။ ၂၀၀၇ ခုနွစ္မွာ ကၽြန္ေတာ္ရယ္ ကိုသန္းေဌးေမာင္တို႕ရယ္၊ ဦးေအာင္ျမင့္တို႕ရယ္၊ ကိုဆန္းဦး၊ ကိုထြန္း၀င္းေအာင္တို႕ အားလံုးပဲ ပါၾကပါတယ္ေလ။ မိတ္ေဆြ အေပါင္းအသင္းတစ္ခ်ိဳ႕၊ ေနာက္ ဦးေအာင္ေ၀း (ကဗ်ာဆရာ) ပါတယ္ေပါ့။ အားလံုး ၀ိုင္းျပီး ကၽြန္ေတာ္တို႕  စိတ္တူကိုယ္တူ လုပ္ခဲ့ၾကပါတယ္။ စိတ္တူကိုယ္တူ လုပ္ခဲ့တဲ့ ရည္ရြယ္ခ်က္ကိုကလဲ ရိုးရွင္းပါတယ္။ ကၽြန္ေတာ္တို႕ ရည္ရြယ္ခ်က္ကိုက ရိုးရိုးရွင္းရွင္းနဲ႕ လုပ္ခဲ့ၾကတာပါ။ ဘယ္အရာကိုမွ အေရာင္ စြန္းတာမ်ိဳးမဟုတ္ဘဲ တကယ္ကို ရိုးရိုးရွင္းရွင္းနဲ႕ လုပ္ခဲ့တာပါ။

 

(၁၆) Jendela (Visual arts Space ) မွာ ျပသထားတဲ့ ျပကြက္ေတြမွာ  ပရိတ္သတ္ကိုေပးခ်င္တဲ့ အဓိက  message က ဘာပါလဲဲ။

အမွတ္ရမွဳ႕။  ကိုယ္နဲ႕ပါတ္သက္တဲ့ ကိုယ့္ရဲ႕ Identity။ ဥပမာ တရုတ္တစ္ေယာက္က အာဖရိကမွာလဲ ေနလို႕ ရတယ္။ ျမန္မာျပည္မွာလဲ ေနလို႕ရတယ္။ ၾကိဳက္တဲ့ေနရာမွာ ေနလို႕ရတယ္။ ဒါေပမယ့္ သူက ဘယ္ေနရာမွာေနေန တရုတ္ျဖစ္ေနဆဲပဲ။ အဲ့လိုပဲ  ကၽြန္ေတာ္တို႕ ျမန္မာလူမ်ိဳးေတြ ၾကိဳက္တဲ့ေနရာမွာ ေနလို႕ရတယ္၊ ၾကိဳက္တဲ့ ေရကို ေသာက္လုိ႕ရတယ္။ ၾကိဳက္တဲ့ထမင္းစားလို႕ ရတယ္။ ဒါေပမယ့္  ဘယ္ေနရာေရာက္ေရာက္ ကၽြန္ေတာ္တို႕က ျမန္မာလူမ်ိဳးပဲ။ အဲ့ဒီေတာ့ ျမန္မာတစ္ေယာက္ျဖစ္တဲ့ ကၽြန္ေတာ္က ျမန္မာတစ္ေယာက္ရဲ႕ လက္ရာကို လုပ္ဖို႕ ကၽြန္ေတာ့္မွာ အဲ့ဒီသတၱိရွိတယ္။

ကၽြန္ေတာ္က ျမန္မာတစ္ေယာက္ရဲ႕ လက္ရာကို လုပ္တယ္။ ဒီဥစၥာကို ကၽြန္ေတာ္တို႕ တခ်ိဳ႕ပရိတ္သတ္ေတြ  ျပည္တြင္း ပရိတ္သတ္ေတြထဲက ေက်နပ္ရင္ ေက်နပ္မယ္ မေက်နပ္ရင္ မေက်နပ္ဘူး။ အဲ့ဒီအေပၚမွာလည္း ကၽြန္ေတာ့္ဖက္ကေန ေျပာရရင္ သူတို႕အေပၚမွာ စိတ္ကြက္တာမ်ိဳး ျငိဳျငင္တာမ်ိဳး ျပန္လည္ေခ်ပတာမ်ိဳး လုပ္မွာမဟုတ္ဘူး။ ဒါဟာ ကၽြန္ေတာ့္ ကိုယ္ပိုင္ ဆံုးျဖတ္ခ်က္နဲ႕ လုပ္ခဲ့တဲ့ လက္ရာ ျဖစ္တယ္။ ကိုယ္ပိုင္ဆံုးျဖတ္ခ်က္ ဆိုတဲ့ အေၾကာင္းအရာကို နားမလည္လို႔ရွိရင္ ကၽြန္ေတာ္တို႔ ေမွ်ာ္လင့္ထားတာမ်ိဳး ဘယ္ေတာ့မွ ျဖစ္လာမွာမဟုတ္ဘူး။

 

တင္ေမာင္ညြန့္

 

(၁၇) အဓိက ျပခန္းမွာ ျပသထားတဲ့ ျပကြက္ရဲ႕ ရည္ရြယ္ ခ်က္ကိုလဲ သိပါရေစ။

ျပကြက္ရဲ႕ ရည္ရြယ္ခ်က္ အဓိကကေတာ့ ကၽြန္ေတာ္တို႕ရဲ႕ Village Culture ေက်းရြာ ယဥ္ေက်းမွဳ႕နဲ႕ပါတ္သက္တဲ့ အေၾကာင္းအရာေတြကို ကိုယ့္ရဲ႕ ယေန႕ Comtemporary Art အေတြးအေခၚ Visual Art ထဲကို တိုက္ရိုက္ သြတ္သြင္းတာပါပဲ။ တိုက္ရိုက္သြတ္သြင္းျခင္း အားျဖင့္ ဘာျဖစ္လဲဆိုေတာ့ မတူညီတဲ့ အေတြးအေခၚ အယူအဆေတြ ကၽြန္ေတာ့္ လက္ရာထဲကို တျပိဳင္နက္ထဲ ၀င္လာနိင္တယ္။ မတူညီတဲ့ဟာမ်ိဳး အဲ့ဒီ Challenge ကို လုိခ်င္တာ။

 

(၁၈) ေနာင္ အနာဂါတ္မွာေရာ ဘယ္လို အႏုပညာ လက္ရာမ်ိဳးကို ဆက္လက္ဖန္တီးထားမယ္လို႔ ရည္ရြယ္ ထားပါသလဲ။

ရြာက ကၽြန္ေတာ့္အတြက္ တူးမကုန္တဲ့ ေရႊတြင္းၾကီးပဲ။ အဲ့ဒီေတာ့ ရြာသူရြာသားေတြနဲ႕ ကၽြန္ေတာ္ပိုျပီး ရင္းနွီးမယ္။ ရြာသူရြာသားေတြနဲ႕ ကၽြန္ေတာ္ အျပန္အလွန္ေလးစားမွဳ႕ ပိုျပီးခိုင္ျမဲမယ္။ ကၽြန္ေတာ္တို႕ ေရွ႕ဆက္ပိုလုပ္ခြင့္ရမယ္ဆိုရင္ သူတို႕ရင္ထဲက ဟာေတြကို ကၽြန္ေတာ့္လက္ရာေတြထဲကို သြတ္သြင္းလို႕ ရမယ္။ ကၽြန္ေတာ္ ရင္ထဲမွာ ရွိတဲ့ အရာေတြ ကၽြန္ေတာ္လုပ္ေပးလို႕ ရတာေတြကို သူတို႕ လက္ထဲကို ကၽြန္ေတာ္ ထည့္ေပးလို႕ရမယ္။ အဲ့ဒီလို အျပန္အလွန္ အက်ိဳးျပဳတဲ့ အေတြးအေခၚမ်ိဳး၊ အျပန္အလွန္ အက်ိဳးျပဳတဲ့ လက္ရာမ်ိဳးေတြကိုပဲ ကၽြန္ေတာ္ ဆက္လုပ္သြားဖို႕ ရည္ရြယ္ခ်က္ရွိပါတယ္။ ဘာျဖစ္လို႕လဲ ဆိုေတာ့ ရြာသားတစ္ေယာက္က အႏုပညာရွင္ တစ္ေယာက္ ျဖစ္လာတယ္။ အဲ့ဒီအႏုပညာရွင္ ရြာသားတစ္ေယာက္ရဲ႕ လက္ရာေတြက ရြာက ထြက္တဲ့ ထြက္ကုန္ေတြပဲ ျဖစ္ရမယ္။

ေတြ႕ဆံုေမးျမန္းသူ                        သီရိ

ဓါတ္ပံု                ကိုတင္ေမာင္ညြန္႕