အင္တာဗ်ဴး

User Rating: 0 / 5

Star InactiveStar InactiveStar InactiveStar InactiveStar Inactive

User Rating: 0 / 5

Star InactiveStar InactiveStar InactiveStar InactiveStar Inactive

စကၤာပူႏိုင္ငံ အႏုပညာပြဲေတာ္တြင္ ျမန္မာႏိုင္ငံမွ ေခတ္ေပၚအႏုပညာရွင္ ေအာင္ကို၏  “ေအာင္ကိုရဲ႕ရြာ အမည္ေပးထားေသာ ပေရာဂ်က္အႏုပညာ ျပကြက္တခုကို ျပသလ်က္ရွိရာ ေကာင္းကင္ ၀ိုင္းေတာ္သူ သီရိမွ ကိုေအာင္ကိုႏွင့္ ေတြ႕ဆံု ေမးျမန္းခဲ့သည္မ်ားကို တင္ဆက္လိုက္ပါသည္။

 

 

တင္ေမာင္ညြန္႕

 

(၁) သူရဲ တန္း ေက်းရြာက ကိုေအာင္ကိုရဲ႕ အႏုပညာအတြက္ ဘယ္ေလာက္အထိ အေရးပါခဲ့ပါသလဲ။

အမွန္က ကၽြန္ေတာ့္ ေမြးတာက သခင္ျမေမြးရပ္ေျမ ထံုးဘို ရြာမွာဗ်။ ၾကီးတဲ့အခါက်ေတာ့ ရဲေဘာ္သံုးက်ိပ္၀င္ ဗိုလ္မွဳးျမင့္ေအာင္ရဲ႕ ရြာ၊ သူရဲတန္း အဲ့ဒီမွာ ၾကီးတာေပါ့။ ေမြးတဲ့ေနရာက သပ္သပ္ၾကီးတဲ့ေနရာက သပ္သပ္ေပါ့ဗ်ာ။ ဒါေပမယ့္ သိပ္ေတာ့ မေ၀းဘူးေပါ့။ မ၀းတဲ့ အခါက်ေတာ့ သူရဲတန္း ရြာကို ပိုျပီး သံေယာဇဥ္ တြယ္တာေပါ။့ ေနာက္ျပီးေတာ့ ကိုယ့္စိတ္ထဲမွာ ဒီရြာေလး ပါတ္၀န္းက်င္ အေျပာင္းအလဲေတြ ေျပာင္းလဲလာတဲ့အခါ ပိုျပီးေတာ့ ေကာင္းေအာင္ ကိုယ္နိင္တဲ့ဖက္ကေန အတတ္နိင္ဆံုး လုပ္ေပးခ်င္စိတ္ ေပၚလာတယ္။ အထူးသျဖင့္ ကေလးေတြအတြက္ေပါ့။

 

(၂)  ရြာမွာ ေမြးဖြားခဲ့ျပီး အႏုပညာကို ဘယ္လုိမ်ား စိတ္ပါ၀င္စားလာခဲ့ပါ သလဲ။

ငယ္ငယ္ကထဲ က ပန္းခ်ီပံုတူဆြဲတာတို႕ ဘာတို႕ လုပ္ခဲ့ပါတယ္။ ဒါေပမယ့္ ယဥ္ေက်းမွဳ႕တကၠသိုလ္မွာ ပန္းခ်ီနဲ႕ပဲ ဘြဲ႕ရခဲ့တယ္။ ဒါေပမယ့္ ကၽြန္ေတာ္က ပန္းခ်ီဆရာ မျဖစ္ခ်င္ဘူး။ အခုလိုမ်ိဳး လက္ရာမ်ိဳးကို လုပ္ခ်င္ခဲ့တဲ့အတြက္ တျဖည္းျဖည္းနဲ႕ ကိုယ့္ကိုယ္ကို ျပန္ျပီး ဆြဲထုတ္ယူခဲ့ရပါတယ္။ ကိုယ္လုပ္တာကို လုပ္နိင္ဖို႕၊ လုပ္ရဲတဲ့သတၱိရွိဖို႕ အတြက္ ဘာလုိ႕လဲဆိုေတာ့ ဒီအလုပ္ေတြမွာက ျမင္ရတဲ့ အခက္အခဲ မျမင္ရတဲ့အခက္ အခဲေတြ အမ်ားၾကီး ရွိတယ္။ အဓိကကေတာ့ သည္းခံျပီး တျဖည္းျဖည္း ေလွ်ာက္ခဲ့ရတယ္။

 

User Rating: 0 / 5

Star InactiveStar InactiveStar InactiveStar InactiveStar Inactive

 

  သရုပ္ေဖာ္ ပန္းခ်ီထိန္လင္း

လြန္ခဲ့ေသာ ၁၀နွစ္နီးပါးက ေထာင္တြင္းလုပ္ ေတာင္ပံခတ္သံမဂၢဇင္း မွ ကဗ်ာဆရာရည္မြန္ အင္တာဗ်ဴးကို ေကာင္းကင္ စာမ်က္နွာေပၚတြင္ ေလလိုေရလိုကဗ်ာ(၁) အျဖစ္တင္ဆက္ခဲ့ပါသည္။ယခုက်န္ရွိေနေသာ ဒုတိယပိုင္းကိုဆက္လက္ေဖၚျပလိုက္ပါသည္။

          ေတာင္ပံ။        ။ကဗ်ာ နဲ ့ ေစ်းကြက္စီးပြားေရး။

          ရည္မြန္။                   ။ကဗ်ာဆရာေတြဟာ သူတို႔ကိုယ္တိုင္ ေစ်းကြက္စီးပြားေရးနဲ႔ မကင္းႏိုင္ေပမယ့္ သူတို႔ကဗ်ာေတြကိုေတာ႔ ေစ်းကြက္စီးပြားနဲ႔ ကင္းကင္းျပတ္ျပတ္ရွိေစခ်င္တယ္။ ကဗ်ာဟာ စာရြတ္စုတ္တခုေပၚ ေရးထားတာျဖစ္ခ်င္ျဖစ္မယ္။သို႔ေသာ္ အဲဒီစာရြတ္စုတ္ေလးကို ဘဏ္ခ်က္လက္မွတ္နဲ ့ မလဲနိုင္တဲ့ သူေတြရွိေနသမွ် ကဗ်ာရွိေနပါအုံးမယ္။ ကဗ်ာထြန္းကားတဲ့ ေခတ္ဟာ ယဥ္ေက်းမႈျမင့္မားတဲ့ေခတ္ပါ။ခင္ဗ်ား အင္း၀ေခတ္ကို သတိရၾကည့္ပါ။

          ေတာင္ပံ။        ။ဒီGlobalizationေခတ္အခါသမယမွာ ျမန္မာကဗ်ာဆရာေတြရဲ့ အႏုပညာ ကိုယ္ရည္ကိုယ္ေသြးေတြ ကမၻာအႏံွ ့ ျဖန္႔က်က္ႏိုင္ဘို႔ ဘယ္လိုအားထုတ္ၾကမလဲ။

          ရည္မြန္။                   ။လိုအပ္ခ်က္ႏွစ္ခုရွိပါမယ္။ တခုက လူ႔အဖြဲ႔အစည္းရဲ႕လြတ္လပ္မႈ(တနည္း အႏုပညာသစ္အေပၚ အားေပးခ်ီးျမွင့္မႈ)နဲ႔ တခုက ကဗ်ာဆရာမ်ားရဲ ႔ ကိုယ္တိုင္အားထုတ္မႈျဖစ္ပါတယ္။

                             ကဗ်ာဆိုတာ ဘာသာစကားနားမလည္ေတာင္မွ ရြတ္ဆိုသံၾကားရံုနဲ႔ ႏွစ္သက္မွုကိုျဖစ္ေစတဲ့ အရာပါ။လူ႔အဖြဲ႔အစည္းဟာအႏုပညာနဲ႔ ပတ္သက္တဲ့ အ၀င္/အထြက္တံခါး အားလံုးကို ဖြင္႔ထားဘို႔ လိုပါမယ္။ ကဗ်ာကိုProfessional ယူထားတဲ့ကဗ်ာဆရာမ်ားအေနနဲ႔လဲ အေဟာင္း/အသစ္၊ ျပည္တြင္း/ျပည္ပ ကဗ်ာမ်ားကိုလက္လွမ္းမီသမွ် ‘အလုပ္တခု’ အေနနဲ႔ ဆည္းပူး ေလ႔လာေနသင္႔တယ္။ ကဗ်ာနဲ႕ပတ္သက္တဲ့ စူးစမ္းရွာေဖြမႈ၊အသစ္တီထြင္ဖန္တီးမႈ ကိုအၿမဲအာရံုစိုက္ၿပီး ျပဳလုပ္ေနသင္႔တယ္။

ကဗ်ာဟာပါရမီရဲ႕အလုပ္သာျဖစ္တယ္လို႔ တေၾကာင္းစြဲမွတ္ယူၿပီး အတတ္ပညာကိစၥကိုလ်စ္လ်ဴ႐ႈမထားသင္႔ပါဘူး။ ႏိုင္ငံတကာ ဘာသာစကားနဲ႔ပါ က်ယ္က်ယ္ျပန္႔ျပန္႔ ဘာသာျပန္ဆို ေရးသားထားနိုင္ဖို႔လဲလိုပါမယ္။စာေပအႏုပညာကို အားေပးလိုတဲ့ အသင္းအဖြဲ႔ေတြ၊ ေဖါင္ေဒးရွင္းေတြ ေပၚေပါက္လာဘို႔လဲ လိုအပ္တယ္။ျမန္မာကဗ်ာကို စိတ္၀င္စားတ့ဲ ျမန္မာကဗ်ာအဆင့္အတန္းကိုေလ့လာအကဲခတ္လိုတဲ့သူေတြ ကမၻာမွာ ရွိေနပါတယ္။ လူ႔အဖြဲ႔အစည္းအေနနဲ႔ သူတို႔ကိုႀကိဳဆိုႏိုင္ဖို႔နဲ႔ ျမန္မာကဗ်ာဆရာေတြ ကိုယ္တိုင္ အဆင္႔မီ အႏုပညာေတြ ဖန္တီးႏိုင္ဘို႔ပဲလိုပါမယ္။ဒီလိုဆိုရင္ ျပာဖံုးမီးခဲေတြ ရဲခြင္႔ရၾကမွာပါ။

User Rating: 0 / 5

Star InactiveStar InactiveStar InactiveStar InactiveStar Inactive

ေကာင္းကင္ မဂၢဇင္းမွ ရည္မြန္၏ ကမာၻၾကီးေပၚမွာ ငါတို႕ဟာ ကဗ်ာရွည္အား အပိုင္း(၅) ပိုင္းခြဲ၍ တင္ဆက္ခဲ႕ပါသည္။ ဤကဗ်ာကိုေရးခဲ့စဥ္ကာလ၊ ကဗ်ာဆရာရည္မြန္အား ေထာင္တြင္းထုတ္ မဂၢဇင္း တစ္ခုမွ ေခတ္ေပၚကဗ်ာနွင္႕ပတ္သက္ေသာ ေမးခြန္းတခ်ိဴ႕ကိုေမးျမန္းေဖၚျပခဲ႕ပါသည္။ ထိုအင္တာဗ်ဴးအား ေကာင္းကင္ မဂၢဇင္း ပရိတ္သတ္အတြက္ ေတာင္ပံခတ္သံ ေထာင္တြင္းမဂၢဇင္းမွ ကူးယူေဖၚျပလိုက္ပါသည္။ ဤကဗ်ာဆိုင္ရာ အေတြးအျမင္မ်ားသည္ ကဗ်ာဆရာအက်ဥ္းေထာင္ရွိခဲ႕စဥ္အခ်ိန္လြန္ခဲ႕ေသာ ၉ နွစ္ ခန္႔က သေဘာထားမ်ားျဖစ္ပါေၾကာင္း။

 

(စာတည္းအဖြဲ႕)  

 

interviewေတာင္ပံ၊            ။ကဗ်ာဟာ ခင္ဗ်ားဘ၀ထဲကို ဘယ္လို၀င္ေရာက္လာ ပါသလဲ။

ရည္မြန္။              ။ကဗ်ာဟာကြ်န္ေတာ႔္ ဘ၀ထဲကိုဘယ္လိုေရာက္လာတယ္ဆိုတာ ေကာင္းေကာင္းမမွတ္မိ ပါဘူး။ ေနာက္ေၾကာင္းျပန္ ၾကည္႔သေလာက္ ရွစ္တန္းေက်ာင္းသားေလာက္မွာ ကြ်န္ေတာ္ ကဗ်ာေရးဘို႔ စျပီး အားထုတ္ေနမိပါျပီ။ အဲဒီအခ်ိန္ေလာက္ကစျပီး ကြ်န္ေတာ္ကိုယ္ကြ်န္ေတာ္ ကဗ်ာဆရာ တစ္ဦး အျဖစ္ မွတ္ယူေနထိုင္မွဳဟာစတင္ ခဲ႔ပါတယ္။ အဲဒီအခ်ိန္က ကြ်န္ေတာ္နေဘးမွာ ကဗ်ာဆရာဆိုတာလည္း တစ္ဦးတစ္ေယာက္မွ ရွိမေနခဲ႕ပါဘူး။ ကဗ်ာကို စိတ္ဝင္စားသူေတြလည္း ရွိမေနခဲ႕ပါဘူး။ အဲဒီိအခ်ိန္က နံေဘးမွာရွိေနခဲ႕တာကေတာ႔ ေက်ာင္းသင္ျမန္မာစာ ျပဌာန္းခ်က္ ကဗ်ာစာအုပ္ေတြပါပဲ။ အဲဒီေခတ္ ၁၉၈၀ ဝန္းက်င္ ေက်ာင္းသံုး ကဗ်ာစာအုပ္ေတြကို ကြ်န္ေတာ္ ခုထိျမတ္နိုးေနမိပါေသးတယ္။

 

ေတာင္ပံ။            ။ကဗ်ာဟာ ပြင္႔လင္းမွဳလား။လ်ိဳ႕၀ွက္မွဳလား။

 

ရည္မြန္။              ။ကဗ်ာဟာ စိတ္ရဲ႕အႏုျမဴပါ။

 

ေတာင္ပံ။            ။Modern, Post Modern ကဗ်ာေတြရဲ႕ ဂုဏ္ရည္ကိုသစ္ကို ဘယ္လိုဖြင္႕ဆိုနိုင္ပါသလဲ။

 

ရည္မြန္။              ။ဘီလ္ဂိတ္ရဲ႕ Window စံနစ္ကိုဖြင္႕ ၾကည္႕ရင္ ၂၀ ရာစုရဲ႕ရုပ္ခႏၶာကို ေတြ႔ရမယ္။ Modern Post Modern ကဗ်ာေတြ ေတြကို ဖြင္႕ၾကည္႕ရင္ ၂၀ ရာစုရဲ႕ နာမ္ခႏၶာကို ေတြ႔ရမယ္။

 

ေတာင္ပံ။            ။စာေပ အႏုပညာနဲ႕ ဒသနေဗဒဆိုင္ရာေတြမွာ ဘာသာစကားဟာ အတားအဆီးသဖြယ္ ျဖစ္ေနတတ္ပါတယ္။ အစစ္တရားေတြကို ဖြင့္လွစ္ျပသဘို႔ မလိုေလာက္ဘူးလို႕ဆုိၾကတယ္။ ကဗ်ာဆရာရဲ႕ အျမင္ကိုသိပါရေစ။

 

ရည္မြန္။`            ။ကုန္းေျမရဲ႕သဘာ၀ကိုေဖၚျပဘို႕ ငါးသတၱ၀ါေတြမွာ စကားလုံး မရွိသလိုပဲ အစစ္တရားေတြကို ေဖၚျပဘို႕ လူသတၱ၀ါေတြမွာ စကားလုံး မရွိဘူးလို႕ဆိုပါတယ္။ ကြ်န္ေတာ္တို႕ကိုယ္တိုင္က မစြမ္းမသန္ဆိုေတာ႕ ကရိကထမ်ားေပမဲ႕ ေတာင္ေဝွးကိုမစြန္႔ပစ္ နိုင္သလိုပဲ၊ ဘာသာစကားရဲ႕အကူအညီမပါပဲ၊ ေလာကအေၾကာင္း ကြ်န္ေတာ္တို႕ ဘယ္လိုလုပ္ နားလည္နိုင္ပါ႔မလဲ။ ကြ်န္ေတာ္ တို႔မွာဥာဏ္မ်က္စိ ရွိျပီဆိုရင္ တနညး္အားျဖင္႕စကံၡဳ ဥဒပါဒိ ျဖစ္ျပီဆိုရင္ ေတာ႕ ကြ်န္ေတာ္တို႕ကိုယ္တိုင္ (ဘယ္သူ႔အကူအညီ မွ မပါဘဲ) အစစ္တရားကို မ်က္ေမွာက္မွဳနိုင္ပါလိမ္႕မယ္။ ကြ်န္ေတာ္နားလည္သေလာက္ အစစ္တရားဆိုတာက ဖြင္႔လွစ္ ျပသဘို႕မဟုတ္၊ မ်က္ေမွာက္ျပဳဖို႕သာ ျဖစ္တယ္။ ဘာေၾကာင္႕လဲဆိုေတာ႕ အစစ္တရားဟာ စကားလုံးပညတ္ ေတြရဲ႕အလြန္(Beyond the Words) မွာတည္ရွိပါတယ္။

User Rating: 0 / 5

Star InactiveStar InactiveStar InactiveStar InactiveStar Inactive

pLay:Art From Myanmar Today ဆိုသည့္ အႏုပညာျပပြဲတစ္ခုကို ျမန္မာျပည္မွ အႏုပညာရွင္၁၃ ဦး စုေပါင္း၍ စကၤာပူႏုိင္ငံ osage art school တြင္ ၀၈.၀၅.၂၀၁၀ မွ ၂၀ ၆.၂၀၁၀ ထိ က်င္းပလ်က္ ရွိပါသည္။

ထို အႏုပညာရွင္ ၁၃ ဦးတြင္ အပါအ၀င္ျဖစ္ေသာ ျမန္မာႏုိင္ငံတြင္ comtemporary art ကို ဦးေဆာင္လွဳပ္ရွားလ်က္ရွိသည့္ ပန္းခ်ီဆရာ ပိုပို ႏွင့္ ေကာင္းကင္မွ ေတြ႕ဆံုေမးျမန္းထားပါသည္။ ျမန္မာႏုိင္ငံတြင္ comtemporary art ကို တစိုက္မတ္မတ္ လုပ္ေဆာင္လ်က္ရွိေသာ သူ၏ အႏုပညာခံယူမွဳႏွင့္ အႏုပညာ ျဖတ္သန္းမွဳ အေတြ႔အၾကံဳမ်ားအား ေကာင္းကင္(မဂၢဇင္း) အဖြဲ႔ဝင္ သီရိ မွ ေကာင္းကင္ပရိတ္သတ္မ်ားအတြက္ တင္ဆက္လိုက္ပါသည္။

(အယ္ဒီတာ အဖြဲ႔)

 

 InterviewArtist Po Po (Burma)

Date of Birth - 1957
Place of Birth - Pathein, Myanmar
E-mail - < This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it. >

Solo Exhibition
1997 - Solidconcepts, Judson Church Center, Yangon
1987 - Untitled, Myanmar Artistic Association Center, Yangon

Group Exhibition (selected)
2006 - Liberation, International Exhibition of Contemporary Art Ho Chi Minh City, Vietnam
------- Myths and Memories, Goteburg Open Lab, Sweden
2005 - YOKOHAMA 2005 International Triennale of Contemporary Art Yokohama, Japan
------- Spaces and Shadows Contemporary Art from Southeast Asia House of world cultures Berlin, Germany
------- Performance Site, Myanmar: 05 NICA, Yangon, Myanmar
2004 - The Flying Circus Project: 04 TheatreWorks, Singapore
2002 - Collaboration, Networking, Resource-Sharing: Myanmar International Symposium, Yangon
2000 - 3rd Kwangju Biennale, Kwangju, Korea
1999 - 1st Fukuoka Asian Art Triennale, Fukuoka, Japan

Others
2005 - ‘Even S/superman can be able to come back in punk style ’ an essay on Myanmar contemporary art 
------- catalogue of 3rd Fukuoka triennale, 2005, Fukuoka, Japan 
2004 - The Commissioned Researcher ship Fukuoka Asian Art Museum, Fukuoka
2003 - Mekong Art and Cultural Collaboration Project Brainstorming Session,
------- Chiangmai University Art Museum, Chiangmai, Thailand
1999 - Artist in Residence, Art Exchange Program Fukuoka Asian Art Museum, Fukuoka
1998 - One Day Outdoor Show’, Bo Gyoke Park, Yangon