Star InactiveStar InactiveStar InactiveStar InactiveStar Inactive
 


 min kyaw khine's drawing(၁) 

ႏိုင္လြန္ လမ္းမေပၚမွာ ဖိနပ္မပါတဲေလဟာ ဦးတည္ရာမဲ့ ရွပ္တိုက္ေျပးလႊားေနေလရဲ႕ ဝါၾကန္႔ၾကန္႔ သစ္ရြက္အိုတို႔ ဘဝကို အရႈံးနဲ႔ စြန္႔ခြာခဲ့ရသူမို႔ ေရႊရင္တဆို႔ဆို႔ ေျမေပၚမွာ လူးလွိမ့္လို႔ေပါ့။ ရန္ကုန္ရဲ႕ ေမလ အပူလိႈင္းလံုးေတြ ထ (ေမာင္ေလးေအာင္…) မင္းအတြက္ မင္းအတြက္ ပင့္သက္ ခ်ီေနတာမ်ားလား။ ပူျပင္းရက္စက္တဲ့ ေႏြရဲ႕ရင္ခြင္မွာ မင္းဟာ မင္းခ်စ္တဲ့ ငါတို႔ကို ရက္စက္စိမ္းကားစြာနဲ႔ စြန္႔ခြာသြားခဲ့တယ္ေလ။ ၁၉၇၇ ေမလ ေဟာ ၾကည့္စမ္းပါ ဆယ္စုတစ္ေခတ္ဆိုတဲ့ကာလ မေန႔တစ္ေနကလို အလ်ားတိုတိုကေလးပါလား။ ေမာင္ယဥ္မြန္ ကြယ္လြန္ခဲ့တုန္းက မင္းေရးဖြဲ႔တဲ့ ကဗ်ာမ်က္ရည္ကို အင္အားအျဖစ္ ေျပာင္းပစ္လိုက္တဲ့ ကဗ်ာ မင္းမွတ္မိေနဦးမွာေပါ့။

“ပန္းေတြ

ေၾကြေနဆဲပါ သူငယ္ခ်င္း

ဒါေပမယ့္

ပန္းေတြ ေဝေနဦးမွာပဲ

သူငယ္ခ်င္း”        …. တဲ ့

ဟုတ္ေပရဲ႕

မင္းမရွိေတာ့တဲ့ ေနာက္ပိုင္းမွာ ကဗ်ာမုန္တိုင္းေတြ ထန္လာတယ္ ကဗ်ာေရစီးေတြ သန္လာတယ္ ဒါေပမယ့္ မင္းေျပာခဲ့သလို ပန္းေတြ ေဝေနဆဲပါ သူငယ္ခ်င္း ….။ ျဖစ္တည္မႈရဲ႕ ေၾကာင္လိမ္ေလွကားေပၚမွာ မင္းခ်စ္ခဲ့တဲ့ ကဗ်ာ ၂၁ ရာစုမွာ ပိုၿပီး က်န္းမာလာဦးမွာပါ။

 

(၂)

ျမင့္ျမတ္တဲ့၊ ေခါင္းပံုမျဖတ္တဲ့၊ ေသြးစုတ္ မျခယ္လွယ္တတ္တဲ့၊ ရိုးသားေျဖာင့္မတ္တဲ့ ကဗ်ာဆရာတစ္ေယာက္ ထာဝရ အိပ္စက္နားခိုဖို႔ ေျမဝသုန္ဟာ ေႏြးေထြးယုယစြာနဲ႔ ႀကိဳဆိုဂုဏ္ျပဳခဲ့ တယ္မဟုတ္လား။ ေရနဲ႔ နာမည္ေရးသူ လဲေလ်ာင္းရာ” ကဗ်ာဆရာ ဂၽြန္ကိရဲ႕ အုတ္ဂူေပၚက စာတန္းဟာ သိပ္ၿပီးေတာ့ ရိုးသားပါတယ္။ တကယ္ေတာ့ ေရနဲ႔ နာမည္ကို ကမၸည္းထိုးခဲ့သူေတြဟာ ကက္ပလင္းလို၊ အိုက္စတာေပါင္းလို လူစားေတြ ျဖစ္တယ္။ သူငယ္ခ်င္းလို၊ ညီအစ္ကိုလို၊ ရဲေဘာ္လို၊ ခ်စ္ရတဲ့ ေမာင္ေလးေအာင္ေရ မင္းနာမည္ကို မင္းဟာေရနဲ႔ ေရးသြားခဲ့တာ မဟုတ္ဘူး ႏွလံုးေသြးနဲ႔၊ ႏွလံုးေသြးနဲ႔ ေရးသြားခဲ့တာပါ။ ေဆြးေနတဲ့ နံရံေပၚမွာ မင္းကဗ်ာ ေရးခဲ့တာမဟုတ္ဘူး။ သံမဏိနံရံေပၚမွာ မင္း ကဗ်ာေရးခဲ့တာ ျဖစ္တယ္။ ရဲေဘာႀကီးေရ ပန္းေတြ ေဝလိုက္ ေၾကြလိုက္၊ ေနဝင္လိုက္ ထြက္လိုက္၊ ေန႔ျဖစ္လိုက္ ညျဖစ္လိုက္၊ မိုးရြာလိုက္ ေနပူလိုက္၊ အမူးေျပလိုက္ မေျပလိုက္နဲ႔ မင္းမရွိေတာ့တဲ့ ဆယ္စုႏွစ္ရဲ႕ လြမ္းေမာဖြယ္ အကာလ ပုဇြန္ေတာင္ရဲ႕ ညေနခင္း မသင္းပ်ံ႕ေတာ့ဘူးေလ။

 

(၃)

 ဟိုးႏွစ္ေပါင္းသံုးဆယ္ ပန္းၿမိဳင္လယ္ကို အလည္တစ္ေခါက္ ငါေရာက္သြားတဲ့အခါ ဟင္းလင္းျပင္ေပၚမွာ လမ္းေလွ်ာက္ရသလို ပစၥဳပၸန္ကို ေမ့သြားတယ္။ ရန္ကုန္အေရွ႕ပိုင္း ပုဇြန္ေတာင္တစ္ဝိုက္ ကဗ်ာအလံေတြ စိုက္ခဲ့တဲ့ေနရာ အနာဂတ္ ကဗ်ာျမစ္တစ္စင္း လွလွပပစီးဆင္းဖို႔၊ ၿငိမ္းေအးျမျမ စီးဆင္းဖို႔၊ မင္းတို႔ ငါတို႔ရဲ႕ အႏွစ္သံုးဆယ္ေက်ာ္က စိတ္ကူးေႏြဦးပန္းဖူးေတြ ေဝဖို႔ ဥယ်ာဥ္မွႈးပန္းခူးေစဖို႔ ေရေက်ာ္ေမာင္ေအးကေဖးမွာ အညာက ကဗ်ာဆရာ၊ ရန္ကုန္က ကဗ်ာဆရာ မင္းလဲပါ၊ ငါလဲပါ၊ ကဗ်ာဆရာေတြ ဝိုင္းဖြဲ႔ ထုနဲ႔ထည္ေတြ အင္အားနဲ႔ ေဆြးေႏြးခဲ့ ေဝဖန္ခဲ့ ျပန္မရတဲ့ ႏွစ္ကာလေတြ။ စႏၵရားခ်စ္ေဆြရဲ႕ “ခ်စ္အားငယ္ရသူမယ္” သီခ်င္းတို႔ ႏွလံုးသားေတြထဲ ခုန္ဆင္း ေမာင္ေအးကေဖးမွာ မင္းတုိ႔၊ ငါတို႔ နားေထာင္ရင္း မင့္မ်က္ႏွာရင့္ေရာ္အိုမင္း အရက္ျပင္းျပင္း ေသာက္လိုက္ရသလိုပဲ သူငယ္ခ်င္းတဲ့ မင္းရဲ႕ ခံစားမႈ ငါအသိအမွတ္ျပဳတယ္ တကယ္ေတာ့ မင္းလဲ ခ်စ္အားငယ္ခဲ့ ဖူးတာပဲ…..။

 

(၄)

ရဂံုစံ ခ်စ္စရာ တပည့္တို႔မွာျဖင့္ ဥံဳအရဟံ သစၥာကတိေတြႏွင့္ ဂဠဳန္ သရဏံ ဂစၦာမိၾကေပေတာ့ မဟာမိႈင္း ကဗ်ာကို တတြတ္တြတ္ ရြတ္ဆိုရင္း မဟာမႈိင္း ကဗ်ာလမ္းတေလွ်ာက္ မင္းတို႔၊ ငါတို႔ ဆက္ေလွ်ာက္ရမယ္ သူငယ္ခ်င္း ….. တဲ့။ မင္းရဲ႕ အေလးအနက္စကား ငါ့ႏွလံုးသားထဲမွာ တစ္လံုးတစ္ပါဒ အကၡရာမပ်က္ က်ီးေပါင္းတက္ေနေပါ့။ ဗန္းေမာ္တင္ေအာင္ရဲ႕ အညတရ ၾကက္ေတာနဲ႔ ျပည္ေတာ္သာ ခင္ခင္ဦးတုိ႔ ႏွလံုးသားေတြထဲ စူးခဲ့ဖူးပါတယ္။ မူးခဲ့ဖူးပါတယ္။ နႏၵမိတ္ရဲ႕ နႏၵပုလဲ၊ ဒဂုန္တာရာရဲ႕ ညိဳမီကုမၻဏ္ ေတာ္လွန္တဲ့ ဇာတ္ေကာင္စရိုက္ မင္းတို႔၊ ငါတုိ႔ သိပ္ႀကိဳက္ခဲ့ၾကတယ္။ ျမတ္ေလးရဲ႕ ပင္လံုထိပ္ထားဦး၊ ျမသန္း(တင့္)ရဲ႕ လိုက္ခဲ့ေတာ့ ျမနႏၵာ၊ ရွမ္းရိုးမရဲ႕ ကဗ်ာ တို႔ ေသြးေၾကာထဲစိမ့္ဝင္လာ ေျမျပန္႔ကိုသာ ဆင္းခဲ့ပါ ရွမ္း၊ ျမန္မာ ခ်စ္ၾကည္ေသြးစည္းေရး ပေဒသရာဇ္ ဆန္႔က်င္ေရး ငါတို႔ ေသြးေတြ ဆူလာတယ္။

 

(၅)

ႀကီးတစ္ႏွစ္၊ ငယ္တစ္ႏွစ္ ေမာင္ဆိုတဲ့ ကေလာင္နာမည္ ေခတ္ၿပိဳင္ေခတ္ ကဗ်ာစစ္မ်က္ႏွာေပၚ ေရာက္ခဲ့ၾကတာ ႏွစ္သံုးဆယ္ ေက်ာ္ၿပီ။ ေမာင္ေဆြတင့္၊ ေမာင္ျမင့္ျမတ္ ခုထိ ကဗ်ာစပ္ေနတုန္း။ ေမာင္ၾကည္မြန္ ဆရာဝန္တစ္ျဖစ္လဲ ကဗ်ာေရးေနတုန္းပါပဲ။ ေမာင္ယဥ္မြန္ မရွိေတာ့၊ မင္းလဲ မရွိေတာ့။ တစ္အားေလ်ာ့သြားၿပီေပါ့။ တိုင္းရင္းေမ ကဗ်ာေလွကားထစ္ တစ္ထစ္ခ်င္း တက္ခဲ့ၾက။ လတ္ဆတ္ႏုပ်ိဳတဲ့ ဘဝ၊ ကဗ်ာ ဓားေတြ ေသြးခဲ့ၾက။ တမ္းမိတိုင္း ရင္လႈိင္းထ။ လူထုဂ်ာနယ္၊ ျပည္သူ႔ ဂ်ာနယ္၊ ျပည္ေတာ္သစ္ဂ်ာနယ္၊ ကဗ်ာပင္လယ္ မုန္ယိုထ ကဗ်ာငါးမန္းေတာင္ ခၽြန္ျမျမ။ မင္းတို႔၊ ငါတို႔ ေရွ႕တန္းက။ လြမ္းေမာဖြယ္ ႏွစ္ “၇၀” ကာလ ခဏေလာက္ ျပန္လိုခ်င္တယ္။ ကဗ်ာတစ္ပုဒ္ တစ္ဆယ္၊ အရက္တစ္ပက္ ျပားသံုးဆယ္၊ အံ့ၾသကုန္ႏိုင္ဖြယ္။ တမ္းတမိတယ္ ရဲေဘာ္ရယ္။ ထမင္းတစ္ပြဲ တစ္က်ပ္ခြဲေလ ေရခဲေရ အဝေသာက္ ငါးျပား၊ ဒူးယားတစ္လိပ္ ဆယ့္ငါးျပား၊ ဆင္ျဖဴစီးမလား၊ ဆင္မည္းစီးမလား၊ ျမင္းျဖဴစီးမလား၊ ျမင္းနီစီးမလား၊ နဂါးစီးမလား၊ ငါးျပားခရီး ေပါပါဘိ။ ႏွစ္ ၇၀” ရဲ႕ ကဗ်ာလိႈင္းလံုး တဝုန္းဝုန္း ရိုက္ပုတ္ အေဟာင္းေတြ ေျမျမဳပ္ အစဥ္အလာ ကဗ်ာေက်ာက္ရုပ္ေတြ ၿပိဳက်။ လြတ္လပ္ကဗ်ာ “ေအာ္ရိုလာ” အေျမာက္ ပစ္ေဖာက္လိုက္တဲ့အသံ ပဲ့တင္ထန္ ျမည္ဟိန္း၊ ပတ္စာခြာ ဖ်ာသိမ္းခဲ့ၿပီ။ အားႏွင့္မာန္ႏွင့္ ႏိုင္ငံတကာ တုိ႔ကဗ်ာေတြ ေဝေဝဖူးၿမိဳက္ ခက္ခ်င္းႀကိဳက္သည္ အမိႈက္စုတ္ဟု ႏႈတ္ညစ္ဆိုမဲ စြပ္စြဲရဲသည္ ဆိုဆဲရံုမွ် တို႔အလွကို သင္ကဖ်က္ဆီးႏိုင္အံ့ ေလာ။ ေခတ္ကဗ်ာကို မ်က္ႏွာမသစ္ မ်က္ေခ်းညစ္ႏွင့္ ဗဗ်စ္ေရွာက္ေတာက္ ေဝဖန္ေကာက္သည္ ေၾကာက္ရြံ႕ေနေသာ အသင္။ ထိုကဗ်ာကို လုရန္အားျပင္ အို အသင္ ဆင္ျခင္မဲ ့ေလၿပီ။ လြတ္လပ္ကဗ်ာ ႏိုင္ငံတကာ ကဗ်ာဘက္က လွလွပပ မင္းခုခံခဲ့တယ္ မင္းတာဝန္ေက်ခဲ့တယ္။

 

(၆)

မင္းရဲ႕ ေနာက္ဆံုးေန႔ကို လိုက္ပို႔တုန္းက အံတႀကိတ္ႀကိတ္၊ မ်က္ရည္တဖိတ္ဖိတ္၊ ေဒါသကို မ်ိဳသိပ္ထားခဲ့ တို႔ရဲ႕ အခ်စ္ဆံုး လင္းယုန္ႀကီး ဗန္းေမာင္တင္ေအာင္ ျပည္သူ႔ ကေလာင္တစ္ေခ်ာင္း ေျမမွာ ထာဝရ လဲေလ်ာင္းစက္ တို႔ကို ႏႈတ္ဆက္သြားခဲၿပီ .. ။ ရဲေဘာ္ၾကီးရဲ႕ ေနာက္ဆံုးေန႔ ျပည္သူေတြ မ်က္ရည္ေဝ့ၾက ႏွင္းဆီထံုတဲ့ ညေနခင္း လူသားတစ္ေယာက္ ဆံုးရႈံးျခင္းထက္ အတိုင္း အဆမရွိ အစားထိုးမရတဲ့ ဆံုးရႈံးမႈျဖစ္တယ္။ ေဒါင္းႀကီး။ ေလးေအာင္ ေဒါင္းေတြ ေထာင္ေတာ့ ေမာင္သင္းခိုင္က ေဒါေတြပြၿပီး ဘဝဆိုတာ။ ဘာညာတာနဲ႔ ေဝဖန္ေလကန္ခဲ့ပါသည္။ တို႔ အစ္ကို ေနေသြးနီရဲ႕ ကဗ်ာတစ္ပုဒ္ ငါ့ရင္ကို ကိုင္လႈပ္သြားတယ္။ ေၾသာ္ …… ငါ့ညီရယ္ သင့္ရယ္သံမ်ား ငါ ၾကားေယာင္ေသး ဘဝေၾကြးဆပ္၊ မေက်နပ္သမွ် ေလာကဦးမခိုက္၊ အရြဲ႕တိုက္ခဲ့ လမိုက္ညမွာ၊ သင့္ကဗ်ာကို ဖတ္ကာေသမင္း၊ သက္ျပင္းခ်သံ ေစာင္းသံထင္မိ သင့္အဘိဓမၼာ ငါအသိဆံုး သင့္အျပံဳးကို ေနာက္ဆံုးဂုဏ္ျပဳ ဤစာစုျဖင့္ လြမ္းသူပန္းေခြပို႔ လိုက္သတည္း။ မင္းကြယ္လြႏ္ခဲ့တုန္းက မင့္အတြက္ ေရးလိုက္တဲ့ကဗ်ာ တို႔ အစ္ကိုေဒါင္းရဲ႕ ကဗ်ာ မင္းေရာက္ေလရာအရပ္က အေခါက္ေခါက္အခါခါ ဖတ္ၾကည့္စမ္းပါ။ ေဆးရံုေပၚမွာ ေနာက္ဆံုးနာရီ ေနာက္ဆံုးမိနစ္ ေနာက္ဆံုးစကၠန္႔ ေနာက္ဆံုး ထြက္သက္အထိ ကဗ်ာကို ႏွလံုးေသြးနဲ႔ ေရးသြားခဲ့တဲ့ အစ္ကိုေဒါင္းတစ္ေယာက္ မင္းရွိတဲ့ေနရာ ေရာက္ေနၿပီ မဟုတ္လား။ တေလတစား ႀကိဳဆိုလိုက္စမ္းပါ။ မင္းခ်စ္တဲ့ ဒဂုန္တာရာ ငါတို႔ ခ်စ္ေနေသးတဲ့ ဒဂုန္တာရာ၊ ငါတို႔ရဲ႕ မီးရွဴးတန္ေဆာင္ စာေပသစ္ေခါင္းေဆာင္ ပန္းႏုေရာင္ ရုပ္ပံုလႊာ စက္ရံုေက်းလက္ မဲဇာမွာ စိမ္းျမ လတ္ဆတ္ေနတုန္းပါ။ အလကၤာေလသင္တုန္း။ တဝုန္းဝုန္း တိုက္ေနတုန္း။

 

(၇)

မင္းမွတ္မိေသးသလား တုိ႔အစ္ကို ေနေသြးရဲ႕ တာေမြ အိုးသူလမ္းၾကား၊ ျမိဳ႕ေနဆင္းရဲသားရပ္ကြက္ ဗြက္ေတာရြံ႕ ေတာထဲမွာ မင္းရယ္၊ ငါရယ္၊ ေရႊရရယ္၊ သံေသးသံေညာင္ က်ယ္ေလာင္ .. က်ယ္ေလာင္ မူးေၾကာင္မူးေၾကာင္နဲ႔ သီခ်င္းဟစ္ခဲ့တဲ့ ညမ်ား၊ အမူးလြန္ခဲ့တဲ့ ညမ်ား၊ မင္းသတိရေသးရဲ႕လား။ ေမာင္ေလးေအာင္ေရ အကိုေနေသြးရဲ႕ ရပ္ကြက္၊ မင္းနာမည္ေပးထားတဲ့ (ေဂၚကီ ရပ္ကြက္) ပဥၥလက္ျပလိုက္သလို ခုဆို ဟင္းလင္းျပင္တစ္ျဖစ္လဲ ျပာပံုပဲ ၾကြင္းက်န္ခဲ့။ အစ္ကိုေနေသြးရဲ႕ ဘဝပန္းခ်ီကား ေဆးေရာင္ေတြ လြင့္ျပယ္သြား “ဂၽြန္မီတန္”ကဗ်ာ ျဖစ္လို႔သြား။

 

(၈)

ဒုကၡဆုိတဲ့ ဆင္းရဲမႈတရား။ ေမာင္ေလးေအာင္ေရ မင္းမခံစားရေတာ့ဘူး။ လြတ္ရိပ္သာဦးဆီ မင္းပ်ံသန္းလို႔ သြားၿပီေလ …။ တုိ႔တစ္ေတြသာ မင္းေနာက္ဆံုးေရးသြားတဲ့ ကၽြန္ေတာ္တို႔ရဲ႕ အႏွစ္ႏွစ္ဆယ္ေက်ာ္ ကဗ်ာထဲကလို ကဗ်ာကို ခ်စ္ေနဆဲပါ။ ဘာတဲ့ မင္းရဲ႕ ကဗ်ာ ေနေသြးနီ ေမာင္သင္းခိုင္ အခိုင္အမာ ကဗ်ာကို ခ်စ္သူေတြ။ ကဗ်ာဆိုတဲ့ အခ်စ္ဦး ငါဘယ္ေတာ့မွ မခြဲဘူးမွတ္ ကဗ်ာနဲ႔ ပတ္သက္လာရင္ ဆင္ျခင္တံုတရား ထားသင့္မွထားမွာပဲ။ ႏွလံုးအိမ္ထဲက တမ္းတရတဲ့ .. ေမာင္ေလးေအာင္ေရ ငါ ပ်ဥ္းမနားမွာ ရွိေနတယ္ … ေမာင္ေလးမြန္လဲ ရွိေနတယ္။ ပ်ဥ္းမနား အစိမ္း ထူပိန္းပိန္းထဲမွာ ကဗ်ာေတြရွိေနတယ္ ပ်ဥ္းမနားရဲ႕ ေတာနဲ႔ ေတာင္က ငါကိုေပြ ့ဖက္တားၾကသမို႔ ငါရုန္းထြက္လို႔ မရဘူး။

 

(၉)

ေမာင္ေလးေအာင္ေရ

ေႏြေႏွာင္းေမလ

မိႈင္းတပ်ပ်အံု႔ဆိုင္း

အေနာက္ေတာင္အရပ္က

မိုးႀကိဳမယ့္မုန္တိုင္း

ကဆုန္စိုင္းလို႔လာေတာ့မယ္။

ေမာင္သင္းခိုင္

(၁)John Keats (1795-1821)

(၂)Ruyard Kipling (1865-1936)

(၃)Eza Pound (1885-1973)

(၄)ကဗ်ာႏွင့္ သစ္ေဆြးခက္ ၁၉၇၂ခု၊ ဧၿပီ မိုးေဝ

(၅)ေနေသြးနီ (နီလာ ကဗ်ာမ်ား)

(၆)သူရာေတေလ၏ ယာယီအိမ္မွ ထာရ နိဗၺာန္သို႔၊ ေဒါင္းႏြယ္ေဆြ၊ ၁၉၇၇ ဇြန္၊ ရႈမဝ။

(၇)John Milton (1608-1674)

မွတ္ခ်က္။            ။၁၉၈၈ ၾသဂုတ္လထုတ္ ရင္ခုန္ပြင့္မဂၢဇင္းမွာ ပံုႏွိပ္ျဖစ္ခဲ့တဲ့ ကဗ်ာရွည္” ကို “စကားေျပ” ပံုစံ ျပန္လည္ ျပဳလုပ္ထားပါတယ္ ….. ။