ဝတၳဳတို

Star InactiveStar InactiveStar InactiveStar InactiveStar Inactive

 

Hla Win Ye

(၁)

 

လွ၀င္းရီကား ကၽြႏ္ုပ္တို႔၏ ၿမိဳ႕ကေလးတြင္ အေတာ္ပင္ ထင္ရွားေသာသူ ျဖစ္၏။ လွ၀င္းရီ ဟူေသာ အသံကို ၾကားလွ်င္ အခ်ိဳ႕ေသာ အမ်ိဳးသမီးတို႔သည္ အေၾကာင္းမဲ့ မ်က္ေစာင္းထိုး ၾကကုန္၏။ အခ်ိဳ႕ေသာ အမ်ိဳးသမီးမ်ားကမူ အိမ္ေရွ႕တံခါး၀သို႔ နာနာဘာ၀ ေရာက္လာသည့္အလား ထိတ္ထိတ္ျပာျပာ ျဖစ္သြားၾကသည္။ အခ်ိဳ႕မူကား ေအာ့ႏွလံုးနာဟန္ျဖင့္ တံေတြး ထြီခနဲ ေထြးထုတ္ ၾကေလ၏။

 

လိုရင္းတိုရွင္း ဆိုရလွ်င္ လွ၀င္းရီသည္ ကၽြႏ္ုပ္တို႔ ၿမိဳ႕ကေလး၏ တဦးတည္းေသာ ျပည့္တန္ဆာမကေလး ျဖစ္၏။ ထို႔ေၾကာင့္ လွ၀င္းရီကို လူတိုင္း သိၾကသည္မွာ မဆန္းေခ်။ ထိုစဥ္အခါက ကၽြႏ္ုပ္ ေနထိုင္သည့္ ၿမိဳ႕ကေလးတြင္ ျပည့္တန္ဆာ အေတာ္ ရွားေသာေၾကာင့္ လွ၀င္းရီကို ရွားပါး လူသံုးကုန္ ပစၥည္း တစ္မ်ိဳးအျဖစ္ သတ္မွတ္ေသာ္ သင့္ႏိုးအံ့သည္။ သို႔ေစမူ မည္သူကမွ် လွ၀င္းရီကို ရွားပါးပစၥည္းအျဖစ္ မသတ္မွတ္ၾကေခ်။ 

 

ယခုမူကား လွ၀င္းရီ ေသသြားရွာေလၿပီ။ ညဥ့္နက္ပိုင္းကတည္းက ေသဆံုးျခင္း ျဖစ္ေခ်သေလာ သို႔တည္းမဟုတ္ မိုးေသာက္ယံ အခ်ိန္ေရာက္ ေသဆံုးျခင္းျဖစ္ေခ်သေလာ မည္သူကမွ် ေရေရရာရာ မေျပာႏိုင္။ သီလရွင္ဆရာႀကီး ေဒၚေမဓာ၀ီကမူ ညဥ့္ဦးယံ အခ်ိန္အထိ လွ၀င္းရီ၏ ညည္းတြားသံကို ေလသင့္ခိုက္တြင္ တခ်က္တခ်က္ ၾကားလိုက္ရေသးသည္ဟု အခိုင္အမာ ဆို၏။ အရုဏ္ဦးကာလ၌ ေဒၚေမဓာ၀ီတို႔ သီလရွင္တစ္သိုက္ မီးတင္းကုပ္သို႔ ဆြမ္းခ်က္ရန္ ဆင္းသည့္ အခိုက္တြင္မူ မီးတင္းကုပ္တြင္းရွိ ကြပ္ပ်စ္ထက္တြင္ ဆန္႔ဆန္႔ႀကီး လဲေလ်ာင္းေနေသာ လွ၀င္းရီ၏ အတၱေဘာႀကီးေပၚတြင္ ပုရြက္ဆိတ္တို႔ပင္ လမ္းသလားစ ျပဳေနေလၿပီ။
 

ေဒၚေမဓာ၀ီတို႔ သီလရွင္တသိုက္သည္ ဦးဆံကိုစြန္႔၍ ဖန္ရည္စြန္းေသာ အ၀တ္ကို ၀တ္ကာ စိပ္ပုတီး ကိုယ္စီႏွင့္ ရိပ္ႀကီး ခိုေနၾကသူမ်ား ျဖစ္ေသာ္လည္း ဘ၀တဏွာ မျပတ္ၾကေသး၊ ပုထုဇဥ္မွ်သာ ျဖစ္သည္။ ထို႔ေၾကာင့္ လွ၀င္းရီ၏ ၾကြင္းက်န္ရစ္သည့္ ရုပ္အေလာင္းႀကီးကို ျမင္လွ်င္ ေၾကာက္သလိုလို၊ ရြံ႕သလိုလို၊ တြန္႔သလိုလို ျဖစ္သြားၾက၏။ အေလာင္းနားတြင္ ေနရဲသူ မရွိ။ စကား က်ယ္က်ယ္ မဆို၀ံ့။  ေနာက္ေက်ာ မလံုေတာ့။ လွ၀င္းရီ၏ အေလာင္းကို ကုန္းၾကည့္ေနတုန္း အေနာက္ကေန နာနာဘာ၀ ၀ိနာဘာ၀တို႔ ေရာက္လာလိမ့္ႏိုး၊ ကုပ္ခ်ဳိးလိမ့္ႏိုး အမ်ိဳးမ်ိဳး အဖံုဖံု ေတြးေတာ ၾကံဆၿပီး ေၾကာက္ၾကသည္။ ထိုမွ်သာမက ေက်ာက္ရုပ္ႀကီးကဲ့သို႔ လႈပ္ရွားျခင္း ကင္းမဲ့ေနၿပီျဖစ္ေသာ အေလာင္းေကာင္ႀကီးက ရုတ္တရက္ ထထိုင္ၿပီး လွ်ာထုတ္ျပႏိုး၊ မ်က္စိမွိတ္ျပႏိုး ေတြးၾက၏။ ၾကားဖူးနား၀ သရဲဇာတ္လမ္းတို႔ကို ျပန္ေျပာင္း ေအာက္ေမ့ၿပီး မီးတင္းကုပ္မွ ထြက္ေျပးရန္ပင္ ၾကံစည္ ၾကေသးသည္။ ထြက္ေျပးရန္ ႀကံေသာ္လည္း မေျပး၀ံ့။ အေလာင္းကို ဖုတ္၀င္ၿပီး ထလိုက္လာမွ ေမွာင္ႀကီးမည္းႀကီးထဲမွာ ေသာက္က်ိဳးႀကီးနည္းမည့္ အျဖစ္မ်ိဳးႏွင့္ ႀကံဳရမည္ကိုလည္း စိုးရိမ္ၾကျပန္သည္။

 

Star InactiveStar InactiveStar InactiveStar InactiveStar Inactive

သရုပ္ေဖၚပန္းခ်ီ ေအာင္လတ္

 

ေက်ာေပၚပိုးထားတဲ့

အႏုပညာနဲ႔သာ

အသက္႐ွဴခြင့္မရခဲ႔ရင္

ဒီေလာကႀကီးထဲ

ဒီေလာက္နက္နက္

ငုပ္လွ်ိဳးႏိုင္လိမ့္မယ္မထင္။

 

ပန္းခ်ီထိန္လင္း

 

Star InactiveStar InactiveStar InactiveStar InactiveStar Inactive

 

ႏုိဝင္ဘာ ၂၆ တြင္ က်ေရာက္ေသာ ျမန္မာသမုိင္း အေထာက္အထား စုေဆာင္းသူ လန္ဒန္ ဦးတက္ထြဋ္ (၁၉၁၀-၁၉၇၇) ရာျပည့္ႏွင့္  တန္ေဆာင္မုန္းလျပည့္ေက်ာ္ ၁၀ ရက္ အမ်ိဳးသားေန႔ ႏွစ္ ၉၀ ျပည့္အမွတ္တရ


htut phatt

 

ထြဋ္ဖတ္အဖို႔ ဤေလာကအ၀ွန္းသည္ ေခြးတံဆိပ္ ဓာတ္ျပားကဲ့သို႔ ႏွစ္ဖက္ရ ျဖစ္ေခ်သည္။ တစံုတေယာက္ေသာသူက အေကာင္းဟုဆိုလွ်င္ ထြဋ္ဖတ္သည္ အဆိုးကို ျမင္၏။ အဆိုးကို ျမင္လွ်င္အေကာင္းဟု ဆို၏။ ဤသို႔ ႏွစ္ဖက္ၾကည့္လွ်င္ ႏွစ္မ်ိဳးေတြ႕ရတတ္ေလေသာေၾကာင့္ ထြဋ္ဖတ္အဖို႔ ေလာကႀကီးသည္ ေကာင္းသည္ ဆိုးသည္ ဟူ၍ မရွိသေလာက္ပင္ ျဖစ္ေလေတာ့သည္။ တရံတခါ ထြဋ္ဖတ္သည္ ရဟႏၱာႀကီးပမာ ေကာင္းမႈ မေကာင္းမႈတို႔ေၾကာင့္ တုန္လႈပ္ျခင္း မျဖစ္ခဲ့ေခ်။ သို႔ရာတြင္ ရဟႏၱာစစ္ ျဖစ္ႀကီးျဖစ္သည္ မဟုတ္ေလရကား ထြဋ္ဖတ္၏ ရင္တြင္း၌ လူသာမန္၏ စိတ္သည္ ဇာတိကို ျပလိုေသာေၾကာင့္ ရုန္းရင္းဆန္ခတ္ျဖစ္၍ ေနသည္ကိုကား ကၽြန္ေတာ္သည္ ထြဋ္ဖတ္ႏွင့္ ရင္းႏွီးေလေသာေၾကာင့္ တစိုးတစိသိခဲ့ေလသည္။ 


ထြဋ္ဖတ္သည္ ေနရွင္နယ္ေက်ာင္းထြက္ ျဖစ္ေလရကား ၎င္း၏ စိတ္သည္ ေနခ်င္တိုင္းျဖစ္၍ လြတ္လပ္ေသာစိတ္ဟု ဆိုရေပမည္။ ေနခ်င္တိုင္း သဘာ၀ကိုမွီ၍ လူျဖစ္လာသူ ျဖစ္ေလရကား ၎ေရာက္ေလရာရာ အရပ္၌ ေနခ်င္တိုင္း၀ါဒကို ပ်ံ႕ႏွံ႔ေစၿပီးလွ်င္ ေနခ်င္တိုင္း ေက်ာင္းသား ျဖစ္ခဲ့ဖူး၍သာလွ်င္ ဤသို႔ေသာ စိတ္၏ လြတ္လပ္ျခင္းကို ရေပသည္ဟူ၍ အၿမဲအသားယူကာ ေျပာျပေလ့ရွိသည္။

Star InactiveStar InactiveStar InactiveStar InactiveStar Inactive


treasure

 မိတ္ေဆြ။

ဆႏၵေတြ မေစာၾကပါနဲ႕။ စိတ္နည္းနည္းရွည္လိုက္ပါ။

မၾကာခင္ ပန္းတိုင္မွာ ေပ်ာ္ေပ်ာ္ပါးပါးႀကီး အုတ္ျမစ္ ခ်ၾကတာေပါ့။

အခုေတာ့ စိတ္ရွည္ပါ။သည္းခံပါ။ဇြဲရွိပါ။ သင့္အခ်ိန္ေတြကို စေတးၿပီး ကိုယ့္ကို နည္းနည္း အခ်ိန္ေပးပါ။ ပထမဆံုး သင္အခုလက္ရွိအေနအထားကေန နည္းနည္းျပင္ထိုင္လိုက္ပါ။ ဟုတ္ကဲ့ ။ လူၾကီးမင္း အရင္ဆံုး နည္းနည္းျပင္ထိုင္ေပးပါ။ အျမင္ေတာ္သြားေစခ်င္လုိ႕ ေက်းဇူးျပဳၿပီး ျပင္ထိုင္ေပးပါ။ ဒုတိယ အေနနဲ႕ သက္သာအေနအထားနဲ႕ ေျပာင္းထိုင္ေပးပါ။ ဘာကိုမဆို ရင္ဆိုင္ဖို႕ အဆင္သင့္ျဖစ္ေနတဲ့လူတစ္ေယာက္အဖို႕ ကိုယ့္ကိုယ္ကို သက္ေတာင့္သက္သာ ျဖစ္ေအာင္ အရင္ဆံုးျပင္ဆင္သလို လူၾကီးမင္းလည္း ျပင္ဆင္လုိက္ပါ။ ဟုတ္ကဲ့။ သိပ္မလႈပ္ပါနဲ႕။ ေခါင္းမလွည့္ပါနဲ႕။ မ်က္လံုးမကစားပါနဲ႕။ နားရြတ္မခတ္နဲ႕ေလ။ ႏွာေခ်လို႕မျဖစ္ဘူးေနာ္။ သမ္းေ၀ဖို႕ေတာ့ မစဥ္းစားေၾကး။ အဲ သက္သာအေနအထားမွာ ေနေပးဖို႕ ေမတၱာရပ္ခံေနေၾကာင္းပါ လူၾကီးမင္းခင္ဗ်ား။ သက္ျပင္း မရွိဳက္ပဲ နားေထာင္ေပးပါ။

 

တတိယတစ္ခ်က္ကေတာ့ သင့္လက္ထဲမွာ ခဲတံတစ္ေခ်ာင္းရွိေနပါေစ။ ခဲဖ်က္မပါတဲ့ခဲတံတစ္ေခ်ာင္းကို ကိုင္ထားပါ။ ဟုတ္ကဲ့ သက္ေတာင့္သက္သာအေနအထားမွာ ျဖစ္ပါေစ။ ေရွ႕တိုးမလာပါနဲ႕။ ခဲတံကို ေျခဆံုး ေခါင္းဆံုးၾကည့္မေနပါနဲ႕။ သင့္အေနနဲ႕ ခဲတံအေၾကာင္း သိဖို႕မလိုပါဘူး။

 

ျပီးရင္ အဆင္သင့္ျဖစ္ၿပီေပါ့ေနာ္။ ဟုတ္ကဲ့။ သင့္အေနနဲ႕ ဒီ၀တၱဳ ဆံုးခန္းတိုင္ေအာင္ ပါ၀င္ကစားသြားမယ္လို႕ ခံ၀န္လက္မွတ္ထိုးဖို႕ အခ်ိန္က်လာပါၿပီ။ လူၾကီးမင္းသည္းခံပါ။ စိတ္ရွည္ပါ။ သင့္လက္မွတ္ကို စေတးၿပီး ကိုယ္ေ၀မယ့္လက္မွတ္ကို ေစာင့္ေမွ်ာ္ပါ။

 

စာဖတ္မည္ဟု စထိုင္လိုက္စဥ္ကတည္းက သူ႕ကိုယ္သူ သက္ေတာင့္သက္သာျဖစ္ေအာင္ ျပင္ဆင္ထားၿပီးပါလ်က္ ၀တၱဳ အစက သူ႕ကို လႈပ္လႈပ္ရွားရွား ျဖစ္သြားေစသည္။ ရံုးဆင္း၊ ေက်ာင္းဆင္းခ်ိန္မွာ ဘတ္စ္ကား စီးမိခိုက္ အကူကားသမားက ကားစီးနည္းလမ္းညႊန္ကို ဂါထာမန္းသကဲ့သို႕ ေလသံမ်ိဳးျဖင့္ သူ႕ကိုသက္ေတာင့္သက္သာျဖစ္ေအာင္ေနပါဟု ေျပာကာမွ သူ႕မွာ သက္ေသာင့္သက္သာေနသည့္ အေနအထားဆိုသည္မွာ အဘယ္နည္း ဟု အေျပးအလြား စဥ္းစားေနရသည္။ က်န္ လမ္းညြန္ခ်က္မ်ားကို အက္ဖ္အမ္ေရဒီယိုမ်ားတြင္ သတင္းဖတ္သကဲ့သို႕ ဖတ္သြားျခင္းအား စိတ္ရွည္သည္းခံခိုင္းျခင္းက သဘာ၀က်လွသည္။

 

Star InactiveStar InactiveStar InactiveStar InactiveStar Inactive
Cartoon of Ka' Lar Lay

 

(၁)

ျမန္မာလူမ်ိဳးတို႔၏ ထံုးဓေလ့ အစဥ္အလာအရ မ်က္ေမွာက္ကာလတြင္ လူအျဖစ္ကိုရသည့္ လူသားတို႔၏ ပ်မ္းမွ်သက္တမ္းကို ၇၅ ႏွစ္တမ္းဟု သတ္မွတ္၏။ ထို ၇၅ ႏွစ္တာ ကာလကို သံုးပိုင္း အညီအမွ် ခြဲျခမ္း စိတ္ပိုင္းၿပီးလွ်င္ ပထမ ၂၅ ႏွစ္တာ ကာလကို ပညာသင္ၾကားရမည့္ အရြယ္အပိုင္းအျခား၊ ဒုတိယ ၂၅ ႏွစ္တာ ကာလကို ဥစၥာစီးပြားရွာေဖြရမည့္ အရြယ္အပိုင္းအျခား၊ တတိယ ၂၅ ႏွစ္တာ ကာလကို တရားဘာ၀နာပြားမ်ားရမည့္ အရြယ္အပိုင္းအျခားဟု ေရွးသူေဟာင္းတို႔က သြန္သင္ညႊန္ျပေလ့ရွိသည္။ သို႔ရာတြင္ ေျပာင္းလဲလာသည့္ ေခတ္ကာလေရစီးေၾကာင့္ ထိုသတ္မွတ္ခ်က္တို႔သည္လည္း အထိုက္အေလ်ာက္ ေျပာင္းလဲခဲ့ေလ၏။

 

ေျပာင္းလဲျခင္းကို ေရွာင္ပုန္း၍ မရေပ။ ေျပာင္းလဲျခင္းသည္ အခ်ိန္တန္လွ်င္ အတားအဆီးမ်ားကို ရိုက္ခ်ိဳးၿပီး ထိုးေဖာက္ ၀င္ေရာက္လာသည္သာ ျဖစ္၏။ ေျပာင္းလဲလာသည့္ ေခတ္ေရစီးကို မ်က္ခ်ည္မျပတ္ အကဲခတ္သံုးသပ္ၿပီး မြန္ျမတ္သည့္ အေလ့ေကာင္းမ်ားကို ထုတ္ႏုတ္သံုးစြဲကာ၊ မိမိတို႔၏ ေရေျမသဘာ၀ ယဥ္ေက်းမႈႏွင့္ မကိုက္ညီသည့္ အခ်က္မ်ားကို ပယ္ရွားသုတ္သင္ၿပီးလွ်င္ ရွိရင္းစြဲယဥ္ေက်းမႈကို ထပ္ဆင့္ျမင္မားေအာင္ျပဳ၍ တင့္တယ္ေစသည္မွာ ယဥ္ေက်းမႈ အဆင့္အတန္း ျမင့္မားသည့္ လူမ်ိဳးတို႔၏ အေလ့ပင္ျဖစ္၏။

 

သို႔ေသာ္ အကၽြႏ္ုပ္ ဆိုလိုရင္းကား ယဥ္ေက်းမႈအေၾကာင္း မဟုတ္သကဲ့သို႔ ေျပာင္းလဲျခင္း အေၾကာင္းလည္း မဟုတ္ေပ။ ျမစ္၀ကၽြန္းေပၚေဒသ ေတာမက် ၿမိဳ႕မက် စေကာစက ၿမိဳ႕ကေလး တစ္ၿမိဳ႕တြင္ ကၽြႏ္ုပ္ ေခတၱ ခိုေအာင္းစဥ္အခါက ဆံုခဲ့ဖူးသည့္ သူငယ္တစ္ဦး၏ အေၾကာင္းသာ ျဖစ္၏။