Star InactiveStar InactiveStar InactiveStar InactiveStar Inactive
 

 san min

 ကၽြန္ေတာ္တို႔ႏွစ္ေယာက္ကို မႏၱေလးမွ ရန္ကုန္သုိ႔ တာ၀န္ယူၿပီး ေခၚ လာခဲ့ေသာပုဂၢိဳလ္ ငွားလာသည့္ အငွား ကားသည္ အင္းယားလမ္းႏွင့္ တကၠသိုလ္ ရိပ္သာလမ္းဆံုမွ အင္းယားလမ္းအတိုင္း ဆက္ေမာင္းလာသည္။ ဒီ၀န္းက်င္ေရာက္ လာေတာ့ ၾကည့္မိသည္။ ျမင္ကြင္းေတြက တရိပ္ရိပ္ က်န္ရစ္ခဲ့ျပန္၏။ တရိပ္ရိပ္ က်န္ရစ္ေသာ ျမင္ကြင္းေတြႏွင့္ ဆန္႔က်င္ စြာပင္ စိတ္က ထပ္၍ထပ္၍ ျမင္ေနရ ေသာ ျမင္ကြင္းသစ္ေတြဆီ ဖ်ပ္ခနဲ ဖ်ပ္ခနဲ ကပ္ၿငိသြားလိုက္၊ ေနာက္တစ္ခုကို ျမင္လုိက္၊ ထပ္၍ ကပ္ၿငိသြားလိုက္။ ““ဒါဟာ ရန္ကုန္တကၠသိုလ္နယ္ေျမပဲ။ ငါ ကိုယ္တုိင္ ဆယ္ႏွစ္ဆယ္မိုုး က်င္လည္ခဲ့ တဲ့ ေနရာ၀န္းက်င္ပဲ။ ငါနဲ႔ ဆယ္ေလးႏွစ္ ေလာက္ေ၀းကြာခဲ့တဲ့ေနရာပဲ”” အေတြးက အုပ္ဆိုင္းညဳိ႕မႈိင္းေနေသာ သစ္ပင္ရိပ္ေတြ ၾကားထဲမွ တကၠသိုလ္၀င္းႀကီးကို မ်က္စိႏွင့္ အတူ လုိက္ပါေငးေမ်ာေနမိသည္။ ရတနာ ေဆာင္၊ အင္းလ်ားေဆာင္ေတြဆီ ျမင္ရ သည္။ ကားေပၚထိုင္ေနရင္း ညာဘက္ဆီ လွမ္းၾကည့္မိေတာ့ ဂႏၱ၀င္အင္းယားကန္ ႀကီး၏ေရျပင္ကို လွမ္းျမင္ေနရသည္။ ကားက အရွိန္ျဖင့္ေမာင္းေနတုန္း။ ဟိုတုန္း က ခံုပုေလးေတြခင္းၿပီးေရာင္းေသာ အေၾကာ္ဆုိင္ေလးေတြ ေနရာ၀န္းက်င္မွာ ေစ်းဆိုင္တန္းအသစ္ေတြရွိေနတာကို လွမ္း ျမင္ရျပန္သည္။ ကၽြန္ေတာ့္ေဘးမွာ ၿငိမ္ သက္စြာထိုင္ၿပီးပါလာေသာ ကိုေဇာ္မင္း ကေတာ့ ဒီအေၾကာ္ဆိုင္ေနရာေဟာင္း ေတြကို လွမ္းျမင္ခ်ိန္တြင္ အတိတ္က ခ်စ္အရိပ္ေတြကို ျပန္သတိရေနမည္ လား။ ဆရာ၀န္ေပါက္စႏွင့္ မဟာသိပၺံ ေက်ာင္းသူတုိ႔၏ အတိတ္ကဇာတ္လမ္းထဲ တြင္ အင္းလ်ားကန္စပ္နားက အေၾကာ္ ဆိုင္မွာ လာထိုင္တတ္ေသာ ဇာတ္ကြက္ လည္းပါသည္။ သူ႔က်န္းမာေရးေၾကာင့္ ဒီအတိတ္ကို သတိရႏုိင္ပါ့မလားဟု လွမ္း ေတြးမိခ်ိန္တြင္ ငါေတာင္ သတိရလိုက္ ေသးတာ သူလည္း သတိရမွာပါဟူေသာ စိတ္က ဖ်တ္ခနဲျဖစ္သည္။ ကားက အင္းယားလမ္းမွ ျပည္လမ္းေပၚသို႔အေကြ႕ တြင္ ျမင္လုိက္ရေသာ အင္းယားကန္ ေဘာင္ဘက္ျခမ္းဆီက ျမင္ကြင္းမွာ ဟုိတုန္းက အရိပ္အေယာင္ေတြ လံုး၀ မက်န္ရစ္ေတာ့ေသာ ျမင္ကြင္းသစ္ျဖစ္ေန ေလၿပီ။ တံတားျဖဴဟုေခၚေသာ ေနရာမွာ ေလွခါးျဖဴျဖဴလည္း မေတြ႕ရေတာ့။ သစ္ပင္ေတြ၊ ျမက္ခင္းေတြ၊ ကန္ေဘာင္ႏွင့္ အၿပဳိင္ လမ္းကေလးေတြႏွင့္ ၾကည့္ ေကာင္း႐ႈေကာင္းေအာင္ ျပင္ဆင္ထား သည္။ ဤျမင္ကြင္းကိုၾကည့္ရင္း ဒီဘက္က ခရမ္းျပာအေဆာင္၊ ဒီဘက္ျခမ္းက ေလွခါးအျဖဴ၊ ဟိုဘက္နားက ျမေမတၱာ လက္ဖက္ရည္ဆုိင္၊ ၿပီးေတာ့ အတိတ္မ်ား အရိပ္မ်ား...။ အငွားကားက ျပည္လမ္း အတိုင္း ဆက္ေမာင္းလာသည္။ အတိတ္ ေတြႏွင့္ ပစၥဳပၺာန္က ႐ုန္းရင္းဆန္ခတ္။ အဲဒီေန႔က ၂၀၀၃၊ ဧၿပီ ၃၀၊ ဗုဒၵဟူးေန႔။ ရန္ကုန္ေျမေပၚသုိ႔ ျပန္လည္ေျခခ်လုိက္ ေသာေန႔။


(၂)
““ကမာရြတ္ရြာသုိ႔သြားေသာ ျဖတ္ လမ္းကေလးသည္ ဥယ်ာဥ္တုိ႔အၾကားမွာ ျဖစ္၏။ လမ္းေဘး၌ ပုဏၰးရိပ္ပင္မ်ားစိုက္ ထားရာ ႏြားတုိး၍ပင္ မေပါက္ႏိုင္ေအာင္ ထူေနေလ၏။ အျခားေသာေနရာမ်ားမွာ ကဲ့သုိ႔ ကပ္ေက်းျဖင့္ကိုက္ထားသျဖင့္ ခ်ဳံဖုတ္ေတြျဖစ္ေန၍ နီရဲေသာပန္းပြင့္မ်ား လည္း ေ၀ေနေလသည္။ ၀ါး႐ံုႀကီးမ်ား သည္လည္း စည္ကားလွေပသည္။ မရမ္း ပင္၊ ဒိန္ရင္းပင္မ်ားသည္ တစ္လမ္းလံုး အုပ္၍ေနၾကေလသည္။ ညဳိထြန္းသည္ ပတ္၀န္းက်င္ေအးျမသကဲ့သုိ႔ အတြင္းစိတ္ ဓာတ္ေအးျမ၍ ၾကည္လင္ရႊင္ပ်သြားေလ ၏။
ညဳိထြန္းကား ကမာရြတ္ရြာထဲသုိ႔ မၾကာမီေရာက္ခဲ့ေလ၏။ သူသည္ အကာ မရွိ၊ ၾကမ္းျပင္မရွိေသာ တဲကေလးတစ္ခု ထဲသုိ႔ ၀င္သြား၏။ တဲကေလးပတ္ပတ္ လည္တြင္ သစ္ပင္မ်ားစြာရွိေသာေၾကာင့္ အကာမလိုေခ်။ အလယ္တြင္ ၀ါးအခင္း ကေလးတစ္ခ်ပ္ရွိ၏။ တံစက္ၿမိတ္မွာ နိမ့္လွေသာေၾကာင့္ ညဳိထြန္းသည္ ငံု႔၍ ၀င္ရေလသည္။
“ဘယ့္ႏွယ္ ဘာလုပ္ေနၾကသလဲ” ဟု ေမးသံၾကားရမွ ထမင္းစားေနသူတစ္စု သည္ ေမာ္ၾကည့္လုိက္ၾကသျဖင့္ ညဳိထြန္း ကိုေတြ႕ၾကေလ၏။
“လာပါဦးလား” ဟု ဖိတ္ၾကေလ သည္။””
(မူရင္းသတ္ပံုအတိုင္း)
(သိန္းေဖျမင့္၊ သပိတ္ေမွာက္ေက်ာင္းသား၊ စာ-၇၀-၇၁)

ဤျမင္ကြင္းႏွင့္ အေျခအေနသည္ ကား ၁၉၃၅-၃၆ ခုႏွစ္မ်ား ကာလတုန္းက လွည္းတန္း၀န္းက်င္ျဖစ္သည္။ ကမာရြတ္ ရြာ၊ အင္းလ်ားရြာ၊ လွည္းတန္း..စသည္ တုိ႔က တစ္ေၾကာတည္းျဖစ္ပံုရသည္။ ယခုအထိ စံရိပ္ၿငိမ္နားတြင္ပင္ အင္းလ်ား ရြာသစ္ဘုန္းႀကီးေက်ာင္းႏွင့္ ေစတီေလး ရွိေနေသးသည္။ ၁၉၈၅ ၀န္းက်င္ကာလ ေတြတုန္းက ဆရာမင္းသု၀ဏ္ကို ဦးထြန္း လင္းျခံလမ္းရွိ သူ႔အိမ္(သေျပညဳိ)ႏွင့္ မ်က္ေစာင္းထိုးေလာက္မွာရွိေသာ ကင္းတဲ သာသာ ေနရာေလးတြင္ သူႏွင့္မတိမ္း မယိမ္းအရြယ္ အဘိုးႀကီးသံုးေလးေယာက္ ႏွင့္၀ုိင္းဖြဲ႕ၿပီး စကားထုိင္ေျပာေနတတ္တာ ကို ညေနခင္းတခ်ဳိ႕မွာ ေတြ႕ရတတ္သည္။ အဲဒီတုန္းက ဆရာဦးခင္ေအး(ေမာင္ခင္ မင္-ဓႏုျဖဴ) သည္ ဦးထြန္းလင္းျခံလမ္းထဲ တြင္ ေနထုိင္သျဖင့္ ဆရာ့အိမ္သို႔ မၾကာ ခဏသြားတတ္ေသာ ကၽြန္ေတာ္က ဆရာ မင္းသု၀ဏ္ကို လွမ္းျမင္ခဲ့တာျဖစ္သည္။ ဆရာသည္ ၿမဳိ႕ျပဆန္လာေသာ လွည္း တန္းမွာေနရင္း သူႏွင့္ အသက္ခ်င္းမကြာ လွေသာ မိတ္ေဆြမ်ားႏွင့္၀ုိင္းဖြဲ႕ကာ ေက်းလက္က လက္ဖက္ရည္ၾကမ္း၀ိုင္း၏ ရသကို ဖန္တီးခံစားေနတာမ်ားလားဟုပင္ ေတြးမိခဲ့ဖူးသည္။ ဟိုတစ္ခါတုန္းက လွည္း တန္း...။ ကမာရြတ္ရြာႏွင့္ လွည္း တန္း...။

(၃)
““ျပည္လမ္းမႀကီးႏွင့္ တကၠသုိလ္ ရိပ္သာလမ္းဆံု ကမာရြတ္ထိပ္ရွိ ကုလား ဆိုင္မွာ ေက်ာင္းသားမ်ားအဖုိ႔ အေတာ္ ေနရာက်၏။ သည္ကုလားဆုိင္၏ေဘးရွိ လမ္းၾကားကေလးမွသြားလွ်င္ ကမာရြတ္ ရြာသုိ႔ ဆိုက္ဆိုက္ၿမဳိက္ၿမဳိက္ ေရာက္ေပ သည္။
ေမာင္တက္တိုးႏွင့္ ကၽြန္ေတာ္တို႔ ကား ပလာတာ၊ ဆိတ္သားခပတ္တုိ႔ကို စား၍ေနစဥ္ ညဳိျမသည္ ၾကက္ဥေသာက္ လ်က္ရွိသည္။.....တတြတ္တြတ္ေျပာ ရင္း သူသည္ ကမာရြတ္ဘက္သုိ႔ေငးေမွ်ာ္ ၍ေနသည္။ သူေငးေမွ်ာ္ေနေသာ ကမာ ရြတ္သြားလမ္းၾကားကေလးကား ၾကယ္ ေရာင္တြင္ ပ်ံ႕ပ်ံ႕ပ်ဴး၍ေနသည္။ ဘေလ ဇာအနက္ကို၀တ္ထားေသာ ေက်ာင္းသား ႏွစ္ဦးသည္ ကုပ္ကုပ္ ကုပ္ကုပ္ႏွင့္ ထုိလမ္း ၾကားမွ ကမာရြတ္ဘက္သုိ႔ ၀င္သြားသည္ ကို ေတြ႕လိုက္ရသည္။
သည္ ကမာရြတ္ေဒသကား နာ မည္ႀကီးျဖစ္၏။ ေက်ာင္းသားတုိ႔၏ ညေရးရာသည္ ကမာရြတ္ရြာတြင္ ယွက္ လိမ္ေရာေထြးလ်က္ရွိတတ္သည္။””
(ဒဂုန္တာရာ၊ ညဳိျမ သုိ႔မဟုတ္ မတုန္မလႈပ္၊ ႐ုပ္ပံုလႊာ)

၁၉၃၈ ၀န္းက်င္ကာလေတြတုန္း က လွည္းတန္း။ လွည္းတန္းဆိုတာကို ေျပာလွ်င္ ရန္ကုန္တကၠသုိလ္ႏွင့္ အဆက္ အစပ္ကို ျဖတ္ထား၍မရ။ သိန္းေဖျမင့္တို႔ ေခတ္က လွည္းတန္းႏွင့္ ဒဂုန္တာရာတုိ႔ ေခတ္က လွည္းတန္းသည္ တစ္ဆက္တစ္ စပ္တည္း ျဖစ္သည္။ ထိုတစ္ေခတ္တည္း မွာရွိေနေသာ လွည္းတန္းဆိုသည္မွာ ရြာ ျဖစ္သည္။ ဆင္းရဲသားအမ်ားစုေနေသာ ရြာ။ တကၠသိုလ္ႏွင့္နီးေသာရြာ။ တကၠသိုလ္ေက်ာင္းသားေတြထဲမွ ၀ါသနာပါသူ မ်ားအတြက္ ညေရးညတာ အေၾကာေျဖ စရာေတြပါ ရွိေနခဲ့ေသာရြာ။ အဲဒီရြာထဲမွာ ဥယ်ာဥ္ျခံစုိက္ပ်ဳိးစားသူေတြ ရွိခဲ့သည္။ စက္႐ံုအလုပ္သမားေတြရွိခဲ့သည္။ ဆင္းရဲ သားနင္းျပားေတြရွိခဲ့သည္။ ေခတ္ေရစီးကို ေတာင့္မခံႏိုင္ေသာ နင္းျပားလူတန္းစား ေတြထဲမွ တစ္၀မ္းတစ္ခါးအတြက္ ဘ၀ ပ်က္ခဲ့ေသာ ျပည့္တန္ဆာမေလးေတြရွိခဲ့ သည္။ လူခ်မ္းသာအ၀န္းအ၀ိုင္းထဲမွာ စ႐ိုက္ပ်က္ေသာမိန္းကေလးေတြ ရွိႏိုင္ ေသာ္လည္း ဘ၀ပ်က္ၿပီးညဥ့္ငွက္ျဖစ္သြား သူဆိုတာ မရွိ။ လွည္းတန္းဆိုသည္မွာ တစ္ခါတုန္းကရြာ။ နာမည္ကိုက လွည္း တန္းျဖစ္သည္။ ကားတန္း၊ ေလယာဥ္ပ်ံ တန္းဆိုတာ မဟုတ္ေသာေၾကာင့္ ရြာျဖစ္ ခဲ့သည္မွာ ျငင္းမရ။ ရြာဘ၀မွာကတည္းက စည္ကားဖြံ႕ၿဖဳိးတိုးတက္လာၿပီး ၿမဳိ႕ဘ၀ ေရာက္ခဲ့ျခင္းကလည္း ဆန္းၾကယ္ေသာ ကိစၥမဟုတ္။ ရန္ကုန္ၿမဳိ႕ႀကီးဆိုတာကပင္ လွ်င္ ဒဂုန္ဘ၀၏ အေစာပုိင္းကာလမွာ ရြာဇနပုဒ္ျဖစ္ခဲ့ေသးသည္ဆိုလွ်င္ ဘယ္သူ မွ ျငင္းမည္မဟုတ္။
၁၉၈၀ ေက်ာ္ကာလ၊ ကၽြန္ေတာ္ တုိ႔ တကၠသိုလ္ေက်ာင္းသားဘ၀က လွည္း တန္းသည္ ညေနခင္းတြင္ စည္ကားေန တတ္သည္။ လွည္းတန္းေစ်း၀န္းက်င္မွာ ေက်ာင္းသူအရြယ္ မိန္းကေလးေတြက ေစ်း၀ယ္လာၾကခ်ိန္တြင္ လွည္းတန္းလမ္း ေပၚမွ ေစတနာရွင္၊ အားသစ္၊ ၿဖဳိးေ၀ စေသာ လက္ဖက္ရည္ဆုိင္ေတြ၏အျပင္ စားပြဲမ်ားမွာ လူငယ္ေတြ စည္စည္ကား ကားရွိေနတတ္သည္။ လွည္းတန္း၀န္းက်င္ တြင္ အေဆာင္ေတြအမ်ားႀကီးရွိသည္။ ေက်ာင္းသူေက်ာင္းသား၊ ႐ံုးသူ႐ံုးသားေတြ ငွားေနၾကသည္။ လွည္းတန္းအင္းစိန္ လမ္းမ ပလက္ေဖာင္းေပၚတြင္ စာအုပ္ အေဟာင္းဆိုင္ေလးေတြရွိသည္။ အင္းစိန္ လမ္းမေပၚရွိမီးပြဳိင့္နားမွ ဦးထြန္းလင္းျခံ လမ္းထိပ္အထိ ဆိုင္ခန္းေတြရွိသည္။ လွ်ပ္စစ္ပစၥည္းဆိုင္၊ အိမ  ေက်ာက္ေက်ာ ဆိုင္၊ ဒံေပါက္ဆိုင္၊ ျမင့္ကဖီး၊ ေဆးပစၥည္း ဆိုင္ အပါအ၀င္ ဆိုင္ခန္းေတြတန္းစီေနခဲ့ သည္။ ညေနေစာင္းတြင္ တကၠသုိလ္ အေဆာင္ေတြမွ ေက်ာင္းသူေတြက လွည္းတန္းဘက္လာသူလာ၊ အင္းယား ကန္ေဘာင္ဘက္သုိ႔ သြားသူသြားၾက။ တကၠသုိလ္အေဆာင္ေက်ာင္းသားေတြက လည္း လွည္းတန္းဘက္ ထြက္သူထြက္၊ အင္းယားကန္ဘက္ ေလွ်ာက္သူေလွ်ာက္၊ စားေသာက္ဆိုင္ေတြဆီသို႔ ေရာက္သူ ေရာက္ၾက။ ေမွာင္ျခည္သန္းလာေသာ အခါတြင္ အျပင္ေဆာင္ေနသူေတြ ကလည္း လွည္းတန္း၀န္းက်င္မွာ လမ္း ထြက္ေလွ်ာက္သူ၊ ေစ်းထြက္၀ယ္သူ၊ မိန္းကေလးေတြကိုလုိက္ေငးေနသူမ်ားႏွင့္ စည္ကားတတ္ျပန္သည္။ အလွေကၽြးသူ ႏွင့္ အလွေငးသူတို႔ အဆက္အစပ္တည့္ ရာ...လွည္းတန္း။
လွည္းတန္းမီးပြဳိင့္နား၊ ျပည္လမ္း ႏွင့္ အင္းစိန္လမ္းၾကားက ၾကက္လွ်ာစြန္း ေနရာမွာ ကမာရြတ္ရဲစခန္းရွိသည္။ ရဲစခန္း၀င္းထဲက ၀န္ထမ္းလိုင္းထဲမွာ ထမင္းအ၀စား သံုးက်ပ္သာေပးရၿပီး စား၍အဆင္ေျပေသာ ထမင္းဆိုင္ႏွစ္ဆိုင္ ရွိသည္။ စံရိပ္ၿငိမ္ဘက္သြားရာလမ္းတြင္ အသုပ္ဆိုင္၊ လက္ဖက္ရည္ဆိုင္ေတြရွိ သည္။ အဲဒီ၀န္းက်င္ကားလမ္းဟုိဘက္ ျခမ္းမွာ စားေသာက္ဆိုင္တခ်ဳိ႕ရွိၿပီး လူငယ္ မ်ားႏွင့္ စည္ကားေနတတ္သည္။ လွည္း တန္းမီးပြဳိင့္ဟုိက္ဘက္က ၀ဂ္ၢီဘက္တြင္ လည္း စားေသာက္ဆိုင္၊ လက္ဖက္ရည္ ဆိုင္ေတြရွိေသးသည္။ စိန္ဥယ်ာဥ္ စားေသာက္ဆုိင္၀န္းက်င္နားတြင္ မိုးေရႊ ၾကယ္ဆိုေသာ ဆိုင္ရွိေသးသည္။ ေက်ာင္း သားဘ၀တုန္းက တစ္ခါတေလမွာ သူငယ္ခ်င္းေတြႏွင့္ ထိုဆိုင္မ်ားသုိ႔သြား တတ္သည္။ တစ္ခါတေလေတာ့ ေျမနီ ကုန္းၾကက္တန္းထဲက လမ္းေဘးအျဖဴဆိုင္ ေတြႏွင့္ ေျမနီကုန္းညေစ်းထဲက စား ေသာက္ဆိုင္ေတြမွာ သြားေသာက္တတ္ ၾကသည္။ ၿပီးေတာ့ လွည္းတန္းကိုျပန္လာ ခဲ့ၾကသည္။ ေက်ာင္းထဲကအေဆာင္ကို ျပန္သူျပန္၊ အျပင္ေဆာင္ဆီ ျပန္သူျပန္ ၾကႏွင့္ လွည္းတန္းက်မွ လမ္းခြဲၾကေသာ ညမ်ား...။
တစ္ခါတေလေတာ့လည္း အရက္ ဆိုင္မွ အုပ္စုလုိက္ထြက္လာၾကၿပီး လွည္း တန္းက လက္ဖက္ရည္တစ္ဆိုင္ဆိုင္မွာ ထုိင္သည္။ ဘလက္ေကာ္ဖီေတြ၊ လက္ ဖက္ရည္ေတြ မွာေသာက္ရင္း အရက္၀ိုင္း မွာ မၿပီးျပတ္ခဲ့ေသာ အၿပီးမသတ္ခဲ့ေသာ စကားမ်ားကို ဆက္ေျပာျဖစ္ၾကျပန္သည္။
ေၾသာ္...ဟုိတစ္ခါတုန္းက လွည္းတန္း၏ညမ်ား...။

(၄)
ကၽြန္ေတာ္တို႔ အထက္တန္း ေက်ာင္းသားဘ၀တုန္းက သင္ခဲ့ရေသာ နယ္ခ်ဲ႕ဆန္႔က်င္ေရးႏွင့္ အမ်ဳိးသားလြတ္ ေျမာက္ေရးတိုက္ပြဲမ်ားထဲတြင္ ၁၃၀၀ ျပည့္ အေရးေတာ္ပံုအေၾကာင္း ပါ၀င္ သည္။ “ျမင္းခြာတစ္ခ်က္ေပါက္ရင္ မီးဟုန္း ဟုန္းေတာက္ေစရမယ္” ဟု ႀကဳံး၀ါးခဲ့ေသာ ကိုဗဟိန္း၏မိန္႔ခြန္းအေၾကာင္းလည္း ပါခဲ့ ေသးသည္ဟု မွတ္မိေနသည္။ အဲဒီေခတ္ တုန္းက ျမင္းစီးပုလိပ္ေတြရွိသည္။ လူေတြ ကို ျမင္းႏွင့္တုိက္၊ ျမင္းခြာႏွင့္ေပါက္၊ တုတ္ ႏွင့္႐ိုက္တတ္ၾကသည္တဲ့...။ နယ္ခ်ဲ႕ ဆန္႔က်င္ေရးသမိုင္းႏွင့္ ေက်ာင္းသား သမဂၢ၏အစဥ္အလာ။ တကၠသိုလ္ ေက်ာင္းသားသမဂၢႏွင့္ လွည္းတန္း၀န္း က်င္သည္ ဆက္စပ္ေနခဲ့ဖူး၏။ လွည္းတန္း ႏွင့္ ရန္ကုန္တကၠသုိလ္သည္ အဆက္ အစပ္ရွိေနတုန္းပင္။ ေနရာအေနအထား ကိုၾကည့္လွ်င္ ကတၱရာလမ္းသာျခားေန ေသာ္လည္း ေျမသားက တစ္ေၾကာတည္း ျဖစ္သည္။ တကၠသိုလ္ပရ၀ုဏ္ထဲမွထြက္ လွ်င္ လွည္းတန္း၀န္းက်င္သို႔ေရာက္သည္။ တက္ၠသုိလ္ေဘးနားက လွည္းတန္း။
““ဥကၠ႒ကုိဖမ္းၿပီ...ကန္႔ကြက္ၾက”
“ေပါရိသာဒေဆးထိုးရန္ သမဂၢကို
စု႐ံုးၾက”
“ရဲရဲေတာက္ေက်ာင္းသားေသြးျပရန္
အခ်ိန္က်ၿပီ””
ေႂကြးေၾကာ္သံမ်ားသည္ တကၠသုိလ္နယ္တြင္ သိမ့္သိမ့္ညံလ်က္ ရွိေလ သည္။ ထိုအခါက ႏွင္းအေလးဒဏ္မခံႏိုင္ ေသာ သစ္ရြက္၊ ပန္းပြင့္မ်ားသည္ တဘုတ္ဘုတ္ေႂကြက်ကာ ေျမာက္ေလ အေ၀ွ႔ေျမေပၚတြင္ ဟုိလြင့္ဒီလြင့္ႏွင့္ လိုက္တမ္းေျပးတမ္း ကစား၍ေန၏။ သိပၸံ ေက်ာင္းႀကီးကို ယုယပိုက္ေထြး၊ ရင္ခြင္တြင္ ေမွး၍ထားေသာ အင္းလ်ားကန္ႀကီးဆီမွ စိမ္းစိမ္းညဳိညဳိ မန္က်ည္းပင္၊ ခရမ္းပင္၊ ပိေတာက္ပင္မ်ားအၾကားကို ျဖတ္သန္း လာေသာ ေဆာင္းဦးေပါက္ေလသည္ တစိမ့္စိမ့္ေအးျမေနေသာ္လည္း ေက်ာင္း သားတုိ႔တြင္ကား မေအးျမႏိုင္ၾက။ အေၾကာင္းမွာ သူတုိ႔၏ သမဂၢအသင္း ဥကၠ႒ကုိဗဟိန္းႏွင့္ အတြင္းေရးမွဴးကိုဗေဆြ ကို မေကြး၌ ပုဒ္မ (၁၀၇)ႏွင့္ ဖမ္းခ်ဳပ္ ထားေသာေၾကာင့္ သူတုိ႔၏ရင္တြင္း၌ ဇာတိမာန္မီး ေလာင္လ်က္ရွိေလသည္။””
(ေ႒းၿမဳိင္၊ အာဇာနည္ ကိုေအာင္ေက်ာ္အေၾကာင္းစဥ္)

ဤစာအုပ္ကိုေရးသူ ေ႒းၿမဳိင္၏ အမည္ေအာက္တြင္ ၀ါဒျဖန္႔ပြားေရးမွဴးဟု ေရးထားသည္။ ၂၄၊ ၁၂၊ ၁၉၄၀ ရက္စြဲျဖင့္ တကၠသုိလ္သမဂၢအသင္းမွ ထုတ္ေ၀ခဲ့ျခင္း ျဖစ္သည္။ ေ႒းၿမဳိင္ဆိုသည္က အမည္ရင္း ျဖစ္ၿပီး ကေလာင္နာမည္က အားလံုးသိ ၾကသည့္ ဒဂုန္တာရာ ျဖစ္သည္။ ကုိေအာင္ေက်ာ္၏ေၾကး႐ုပ္ဖြင့္ပြဲတြင္ ထုတ္ေ၀ခဲ့ေသာစာအုပ္။ အာဇာနည္ ကိုေအာင္ေက်ာ္အေၾကာင္းစဥ္...တဲ့။
ကၽြန္ေတာ္တုိ႔မ်ဳိးဆက္ေတြ ရန္ကုန္ တကၠသုိလ္သုိ႔ေရာက္ေသာ ၁၉၈၀ ၀န္း က်င္ႏွစ္မ်ားတြင္ ဗိုလ္ေအာင္ေက်ာ္ အထိမ္းအမွတ္ေက်ာက္တိုင္ဟု ဆိုၾက ေသာ အမွတ္အသားတစ္ခုကို အဓိပတိ လမ္း၀င္ေပါက္မွ အနည္းငယ္ ၀င္လိုက္ လွ်င္ ညာဘက္ျခမ္း ေျမကြက္လပ္ႀကီးနား မွာ ေတြ႕ရတတ္သည္။ ေၾကး႐ုပ္မရွိ။ ကိုေအာင္ေက်ာ္ကိုယ္စားျပဳခဲ့ေသာ အသင္းအဖြဲ႕၏႐ံုးခန္းမရွိ။ နယ္ခ်ဲ႕အစုိးရ ေတြမရွိေတာ့ေသာေၾကာင့္ နယ္ခ်ဲ႕ဆန္႔ က်င္ေရး အထိမ္းအမွတ္သေကၤတေတြ ေပ်ာက္ကြယ္သြားခဲ့ျခင္းေပလား။ အဓိပတိ လမ္းထိပ္၊ တကၠသုိလ္ရိပ္သာလမ္းမွ လွမ္း ၾကည့္လိုက္လွ်င္ လွည္းတန္းမီးပြဳိင့္ကို လွမ္းျမင္ရသည္။ ဟိုတုန္းက လွည္းတန္း အ၀ိုင္း (ယခု ဟံသာ၀တီအ၀ိုင္းလို) ရွိခဲ့ ဖူးသည့္ေနရာ။ မၾကာခင္ ဤေနရာတြင္ ခံုး (ဂံုး)ေက်ာ္တံတား ရွိလာဦးမည္။ ဟို ယခင္ ကမာရြတ္ရြာကေလး၀န္းက်င္က လွည္းတန္း။ လွည္းတန္းဆိုေသာနာမည္ ကုိက ရြာသေကၤတ။ အခုေတာ့ လွည္း တန္း ဆိုေသာနာမည္သည္ လွည္းတစ္စီး မွ ျမင္ခြင့္မရႏုိင္ေတာ့ေသာ ၿမဳိ႕ျပသေကၤတ မ်ားျဖင့္ ရန္ကုန္ၿမဳိ႕၏ အခ်က္အခ်ာေန ရာတစ္ခု ျဖစ္လာခဲ့ေလၿပီ။ လွည္းကို မသိ ေတာ့ေသာ လွည္းတန္း...။
တစ္ခါက ရန္ကုန္တကၠသုိလ္၏ အလွေရာင္ဟပ္၍ ဖြံ႕ထြားလွပလာခဲ့ေသာ လွည္းတန္း။ ယခုေတာ့ အထပ္ျမင့္အိမ္ခန္း မ်ား၊ က်ဴရွင္မ်ား၊ ေစ်းဆိုင္တန္းမ်ား၊ ေခတ္မီေခတ္လြန္ ဒီဇိုင္းဆင္ထားေသာ မိန္းကေလးတို႔၏ မူသံႏြဲ႕သံ၊ ေပါင္တံျဖဴ သြယ္သြယ္တုိ႔၏ ေၾကာင္မယဥ္ေသာေျခ လွမ္း မ်ားၾကားထဲက လွည္းတန္း။

(၅)
““၁၃၀၀ ျပည့္ အေရးေတာ္ပံု ခ်ီတက္ပြဲႀကီးတုန္းက အလုပ္သမား လယ္ သမားတပ္ႀကီးဟာ ျပည္လမ္း၊ အင္းစိန္ လမ္း၊ တကၠသိုလ္ရိပ္သာလမ္းဆံုစည္းရာ လမ္းငါးခြဆံုကို ၁၉၃၉ ခု၊ ဇန္န၀ါရီလ (၈) ရက္ေန႔မွာ ေရာက္ရွိစု႐ံုးမိခဲ့ၾကပါတယ္။ အခု ၿငိမ္းခ်မ္းေရးအင္အားျပ လူထုစစ္ ေၾကာင္းႀကီးမ်ားဟာ မနက္ (၉)နာရီမွာ “လွည္းတန္း၊ ကမာရြတ္ဂတ္တဲလမ္း ငါးခြ ဆံု” မွာ ဆံုစည္းၾကမွာျဖစ္ပါတယ္။... ေက်ာင္းသူေက်ာင္းသားမ်ား ေပါင္းဆံုၾက ၿပီး အမ်ဳိးသားေအာင္ပြဲေန႔ ေက်ာင္းသား လူထုအစည္းအေ၀းႀကီးကို မႏၱေလး ေက်ာင္းေဆာင္ေရွ႕ရွိ ဗိုလ္ေအာင္ေက်ာ္ အထိမ္းအမွတ္ ေက်ာက္တုိင္ျမက္ခင္းျပင္ မွာ က်င္းပျပဳလုပ္ခဲ့ၾကပါတယ္။ လွည္း တန္းထိပ္ အ၀ုိင္းႀကီးကေန အင္းလ်ား လမ္းနဲ႔ တကၠသိုလ္ရိပ္သာလမ္းဆံုအထိ ပတ္၀န္းက်င္ဟာ လူပင္လယ္ႀကီးျဖစ္ေန ပါတယ္။ ၿငိမ္းခ်မ္းေရးအင္အားျပ ခ်ီတက္ ပြဲမွာ ပါ၀င္လာၾကသူမ်ားအားလံုးကို (အဲဒီ မွာပဲ) မနက္စာေကၽြးပါတယ္””
(ၪာဏ္ေမာင္ခ်စ္၊ အိုး..ေရႊခ်ဳိးျဖဴငဲ့ ..ကူပါလွည့္၊ လႈိင္းသစ္မဂ္ၢဇင္း၊ ဒီဇင္ဘာ၊ ၂၀၁၁)

ဤေဆာင္းပါးထဲတြင္ ပါ၀င္ေသာ ၁၉၆၃ ခုႏွစ္၊ ႏို၀င္ဘာလ (၁၀)ရက္ေန႔ တုန္းက ရန္ကုန္ၿမဳိ႕ေတာ္ခန္းမေရွ႕မွာ ျပဳ လုပ္ခဲ့သည့္ ေျခာက္ခ႐ိုင္ၿငိမ္းခ်မ္းေရး လူထုအင္အားျပပြဲ (လူသံုးသိန္းနီးပါးပါ၀င္ သည္) ျမင္ကြင္းေတြထဲမွ လွည္းတန္း ၀န္းက်င္ျမင္ကြင္းတစ္ကြက္ကို ေကာက္ ႏုတ္ထားျခင္းျဖစ္သည္။ ၪာဏ္ေမာင္ခ်စ္ ၏ေဆာင္းပါးထဲတြင္ ၁၉၃၉ ခုႏွစ္တုန္းက လွည္းတန္းႏွင့္ ၁၉၆၃ တုန္းက လွည္းတန္း ကို ေတြ႕ရသည္။ နယ္ခ်ဲ႕ဆန္႔က်င္ေရးႏွင့္ ျပည္တြင္းစစ္ဆန္႔က်င္ေရး တုိက္ပြဲမ်ားတြင္ ခံစားမႈခ်င္းထပ္တူက်ခဲ့ေသာ ေက်ာင္း သားႏွင့္ ျပည္သူလူထု၏ ရင္ခုန္သံမ်ား ညီညြတ္စံု႐ံုးခဲ့၊ ျဖတ္သန္းစီးဆင္းခဲ့ဖူးေသာ လွည္းတန္း။ ရာဇ၀င္အခုိင္အမာရွိခဲ့ဖူး ေသာ လွည္းတန္း။
ဤလွည္းတန္း၀န္းက်င္တြင္ လူ တစ္ဦးခ်င္းစီ၏ အေပ်ာ္အလြမ္း ဇာတ္၀င္ ခန္းေတြရွိသည္။ ေက်ာင္းသူေက်ာင္းသား ေတြ၏ အံ့မခန္းရာဇ၀င္မွတ္တမ္းထဲမွ ဇာတ္၀င္ခန္းေတြရွိသည္။ ေက်ာင္းသား ႏွင့္ ျပည္သူတုိ႔၏ လက္ခ်င္းခ်ိတ္၊ အေတြး ႏွင့္ ခံစားမႈခ်င္း ခ်ိတ္ဆက္ခဲ့ေသာ လက္ခုပ္ၾသဘာသံေတြရွိသည္။ ၾသဘာသံ ဆိုသည္ကေတာ့ အားရ၊ သေဘာက်၊ ေက်နပ္မႈေတြကို အသံျဖင့္ေဖာ္ထုတ္ျပ လုိက္ျခင္းျဖစ္သည္။ ခင္ဗ်ားရဲ႕ နားထဲမွာ ၾကားေယာင္လာခဲ့ပါၿပီလား မိတ္ေဆြ။ အတိတ္တံတိုင္းကို ပဲ့တင္ထပ္လာေသာ လက္ခုပ္သံေတြေလ။ ျမင္ေယာင္ၾကည့္ လုိက္ပါဦးမိတ္ေဆြေရ။ ၁၉၃၉ နယ္ခ်ဲ႕ ဆန္႔က်င္ေရးတိုက္ပြဲတုန္းက လူပင္လယ္ လႈိင္း၊ ၁၉၆၃ ခုႏွစ္တုန္းက လူပင္လယ္ လႈိင္း၊ ၿပီးေတာ့...ၿပီးေတာ့...အဲဒီ ၿပီးေတာ့ေတြတုန္းက လူပင္လယ္လႈိင္း၊ လက္ခုပ္သံဒီလႈိင္းေတြ ၀ုန္းဒိုင္းႀကဲခဲ့ဖူး ေသာ လွည္းတန္း။ ကိုေအာင္ေက်ာ္ စ်ာပန၊ ဟယ္...နယ္ခ်ဲ႕အစုိးရ။ ကၽြန္မ သားမွာ လက္နက္ဆိုလို႔ အပ္တုိေလး တစ္ေခ်ာင္းေတာင္မွ မပါခဲ့ပါဘူး...တဲ့။
ရာဇ၀င္အဆက္ဆက္ အလြမ္း ေတြကို အခန္းဆက္ဇာတ္လမ္းရွည္ေတြ အျဖစ္ စုစည္းသိမ္းဆည္းထားေသာ ပိဋ ကတ္တိုက္တစ္ခုရွိသည္။ မိတ္ေဆြတို႔ စိတ္၀င္စားလွ်င္ တကၠသိုလ္ဓမၼာ႐ံုမွာ စံုစမ္းပါ။ ျမင္ကြင္းအားလံုးကို အနီးကပ္ ျမင္ေတြ႕ခြင့္ရခဲ့သူက တကၠသိုလ္ရိပ္သာ လမ္းႏွင့္ ျပည္လမ္းေထာင့္မွာ ထိုင္ၿပီး ၾကည့္ေနခဲ့ေသာေၾကာင့္ ျဖစ္ပါသည္။

(၆)
ေဒသေကာလိပ္ပညာေရးစနစ္ကို ျဖတ္ခဲ့ရေသာ ကၽြန္ေတာ္တို႔မ်ဳိးဆက္ေတြ ထဲတြင္ ကၽြန္ေတာ္က ၁၉၇၉-၈၀ စာသင္ ႏွစ္က်မွ ရန္ကုန္တကၠသုိလ္သုိ႔ေရာက္ သည္။ ေက်ာင္းဖြင့္ရက္တုိင္းမွာ လွည္း တန္းကို ျဖတ္သြားျဖတ္လာလုပ္ခဲ့ရာမွ ေနာက္ပိုင္းႏွစ္ကာလမ်ားတြင္ လွည္းတန္း က လက္ဖက္ရည္ဆုိင္ေတြမွာ ထိုင္ျဖစ္ခဲ့ သည္။ လွည္းတန္းစာအုပ္အေဟာင္းတန္း ႏွင့္ လွည္းတန္း၏ညေနခင္းမ်ား၊ ညျမင္ ကြင္းမ်ားႏွင့္ အကၽြမ္းတ၀င္ရွိလာခဲ့သည္။ ၁၉၇၀ ၀န္းက်င္တုန္းက လွည္းတန္းႏွင့္ ၁၉၇၄-၇၆ ၀န္းက်င္ႏွစ္ေတြတုန္းက လွည္းတန္းကို ကၽြန္ေတာ္မသိေသာ္လည္း ၁၉၈၀ မွ ၁၉၈၉ ႏွစ္ေတြတုန္းက လွည္း တန္းကုိေတာ့ ေကာင္းေကာင္းႀကီး သိခဲ့ သည္။ အဲဒီႏွစ္ေတြမွာ ကၽြန္ေတာ္က ေက်ာင္းသားဘ၀၊ ေက်ာင္းဆရာဘ၀ျဖင့္ ရွိေနခဲ့ေသာေၾကာင့္ လွည္းတန္း၀န္းက်င္ ကို ျမင္ေတြ႕ေနခဲ့သူ၊ ခံစားခဲ့ရသူျဖစ္သည္။ ကိုယ္က်င္လည္ခဲ့ဖူးေသာ ႏွစ္ကာလေတြ တုန္းက လွည္းတန္းမွ ဂႏၱ၀င္ဇာတ္လမ္း ေတြကို ျပန္ေတြးၾကည့္မိတုိင္း လြမ္းရနံ႔ တသင္းသင္းႏွင့္ လင္းလက္ေတာက္ပေန ဆဲ။ ၾသဘာသံမ်ား၊ မ်က္ရည္မ်ား၊ ေခ်ာက္ ခ်ားစရာအနံ႔ဆိုးမ်ား၊ တစ္စစီ ကြဲေၾကမႈ မ်ား၊ ၿပီးေတာ့ မ်က္ရည္သုတ္ေပးမည့္ လက္တုိ႔ခ်ိတ္ဆက္မိျပန္ျခင္းႏွင့္ အိပ္မက္ အ႐ုဏ္ဦးသုိ႔ ဖူးေမွ်ာ္ျခင္းမ်ား။
ႏွစ္စဥ္ ဒီဇင္ဘာလထဲတြင္ ျမန္မာ စာဌာန၏ အာစရိယပူေဇာ္ပြဲကို တကၠသိုလ္ဓမၼာ႐ံုတြင္ က်င္းပေလ့ရွိသည္။ ၂၀၀၃ မွစ၍ ႏွစ္တုိင္းေရာက္ခဲ့သည္။ အကန္ေတာ့ခံ ဆရာႀကီးဆရာမႀကီးေတြ က တျဖည္းျဖည္း အိုမင္းလာသည္။ ကန္ေတာ့သူမ်ားထဲမွ အသက္ (၇၀)ျပည့္ သူေတြလည္း အကန္ေတာ့ခံသူေတြေနရာ သုိ႔ ေရာက္သြားၾကသည္။ ေက်ာင္းသား ေဟာင္းေတြထဲမွာ ေရာက္လာႏိုင္သူထက္ မလာေရာက္ႏုိင္သူေတြက အမ်ားႀကီး။ သို႔ေသာ္ တကၠသုိလ္ဓမၼာ႐ံုႀကီးကေတာ့ သူ႔လို အေတြ႕အႀကဳံေတြ စံုခဲ့မ်ားခဲ့ေသာ တကၠသုိလ္ဆရာႀကီး၊ ဆရာမႀကီးမ်ားႏွင့္ ေရွးေဟာင္းေႏွာင္းျဖစ္ေတြကို စိုးတထိတ္ ထိတ္ အသံတိတ္စြာ ေျပာျဖစ္ၾကမည္ထင္ သည္။ သူတုိ႔ေျပာၾကေသာစကားေတြထဲ တြင္ လွည္းတန္း၀န္းက်င္အေၾကာင္းက မပါဘဲေနမည္မဟုတ္။ လွည္းတန္းကို အၿမဲတမ္းလွမ္းျမင္ေနရေသာ တကၠသုိလ္ ဓမၼာ႐ံုႀကီးႏွင့္ လွည္းတန္း၀န္းက်င္မွာ ႏွစ္ေပါင္းမ်ားစြာ က်င္လည္ခဲ့ၾကေသာ တကၠသိုလ္ဆရာႀကီး၊ ဆရာမႀကီးမ်ား၏ ရင္ထဲမွာ ေပ်ာ္စရာ၊ တက္ႂကြစရာ၊ ၀မ္း နည္းေၾကကြဲစရာ အေၾကာင္းအရာေတြ ရွိႏိုင္သည္။ သူတို႔ရင္ထဲက အတိတ္ေတြ ကို အေတြးႏွင့္ ျပန္လည္ရွာေဖြၾကလိမ့္ဦး မည္။ ယခု ကၽြန္ေတာ္ကိုယ္တိုင္ပင္လွ်င္ အတိတ္ထဲမွာ ေ၀့လည္ခ်ာလည္ရွိေနတုန္း၊ အေတြးက အတိတ္ႏွင့္ အရိပ္ေတြကို လက္ခ်င္းခ်ိတ္ထားတုန္းမွာပဲ လွည္းတန္း ကေတာ့ ခပ္တည္တည္၊ ခပ္တန္းတန္း။ အတိတ္ကို မလြမ္းတတ္ဘူးလား... လွည္းတန္း။

 ကၽြန္ေတာ္သိခဲ့ေသာ လွည္းတန္း အေၾကာင္းကို ဂဃနဏ ေျပာျပခ်င္သည္။ ၁၉၈၉ ခုႏွစ္အထိ ကၽြန္ေတာ္ရွိေနခဲ့ေသာ လွည္းတန္းအေၾကာင္းကို ဂ ဃနဏေျပာျပခ်င္သည္။ ၁၉၈၉ ခုႏွစ္အထိ ကၽြန္ေတာ္ရွိေနခဲ့ေသာ လွည္းတန္းအေၾကာင္းကို မ ႃခြင္းမခ်န္ ေျပာျပခ်င္သည္။ အဲဒီကာလေနာက္ပိုင္းမွ လွည္းတန္းဘ၀၏ ဇာတ္ကြက္ေတြကို ေျပာျပႏိုင္သူရွိလွ်င္ နားေထာင္ခ်င္သည္။

မိတ္ေဆြေျပာျပႏိုင္ပါသလား။ မ ျခြင္းမခ်န္ေၾကးေလ။ ကဲ ့ ့ ့ ့ခင္ဗ်ားနဲ႔ကၽြန္ေတာ္ ေတြ႔ၾကရေအာင္။
ဦးထြန္းလင္းၿခံထဲမွာ EMER-ALD FYE ဆိုတဲ့ လက္ဖက္ရည္ဆိုင္ေလး မရွိေတာ့ဘူး။ဆရာမင္းသု၀ဏ္ရဲ႕ သေျပညိဳၿခံလည္း နာမည္ပဲ က်န္ေတာ့တယ္။ အဲဒီေတာ့ အခုေခတ္လူငယ္ေတြ အထိုင္မ်ားတဲ့ `ေရႊ´မွာပဲ ဆံုၾကမလား။ ဟုတ္တယ္။ အဲဒီ အခ်ိန္မွာ ကၽြန္ေတာ္တို႔ ေတြ႔ၾကရေအာင္ေနာ္ ့ ့ ့ ့ ့ ့။

ေနာင္ေက်ာ္
၇၊၂၊၂၀၁၂

သရုုပ္ေဖၚပန္းခ်ီ စံမင္း