Star InactiveStar InactiveStar InactiveStar InactiveStar Inactive
 

Daw ah mar

            က်ေနာ့္အေမေရးတဲ့ကၽြန္မတို႔မႏၱေလးကၽြန္မတို႔ငယ္ငယ္တုန္းကမႏၱေလး စတဲ့ေဆာင္းပါးေတြကို ဖတ္ရေတာ့ က်ေနာ့္မွာ အေမ့ေဘးပဲျပန္ေရာက္ေနသလိုလို၊ တေခတ္ကမႏၱေလးကိုပဲ ျပန္ေရာက္ေနသလိုလို၊ အဖိုးအဖြားနဲ႔ ဆရာႀကီးေ႐ႊဥေဒါင္းတို႔လို လူႀကီးေတြအၾကားျပန္ေရာက္ေနသလိုလိုခံစားရပါတယ္။ ဒီလိုနဲ႔ တခါတခါက်ေတာ့ တကယ္ လို႔မ်ား ငါတို႔ေခတ္ကမႏၱေလးရယ္လို႔ေရးလိုက္ရင္ ဖတ္ခ်င္တဲ့လူ႐ွိပါ့မလားလို႔လည္း ေတြးေနမိပါတယ္။ တဆက္ထဲမွာ ကိုယ္ ငယ္ငယ္က ပံုရိပ္ေတြကိုျပန္ေတြးေနမိပါတယ္။ အထူးသျဖင့္ ၿပီးခဲ့တဲ့ရာစုႏွစ္ ၅၀စုႏွစ္မ်ားဆီကအတိတ္ကိုပါ။

            အဲဒီတုန္းက မႏၱေလးဟာစစ္ႀကီးထဲက ႐ုန္းထေနဆဲကာလလို႔ ဆိုရပါမယ္။ ၿမိဳ ့လယ္ေနရာအႏွံ႔အျပားမွာ ဗံုးဒဏ္ထိ ထားတဲ့တိုက္ပ်က္ႀကီးေတြ၊ အဲဒီတိုက္ပ်က္ႀကီးေတြထဲမွာပဲ တဲထိုး၊ အိမ္လုပ္ၿပီးေနၾကတာေတြ ေနရာတကာမွာ ေတြ႔ေနရပါတယ္။ အထင္႐ွားဆံုးတခ်ိဳ႕ကိုေျပာရရင္ ၂၆ဘီလမ္းနဲ႔ ၈၂လမ္းေထာင့္က အခုဘဏ္ျဖစ္ေနတဲ့ေနရာက ႐ိုးကုမၸဏီတိုက္ပ်က္ႀကီး၊ မာရဂ်န္းေဆးဆိုင္ဆိုတာကလည္း တိုက္ပ်က္ႀကီးထဲမွာ ျဖစ္သလိုေဆာက္-ဆိုင္ဖြင့္ထားတာ၊ အားလံုး ဗံုးထိထားတာေတြပါ။

          က်ေနာ္ေက်ာင္းစ,ေနေတာ့ ၈၂လမ္းေပၚက စိန္႔ဂ်ိဳးဇက္ကြန္ဗင့္ဆိုတဲ့ ဘရင္ဂ်ီမယ္သီလရင္သာသနာျပဳေက်ာင္းမွာ ျဖစ္ပါတယ္။ အဲဒီေက်ာင္းထဲကို၀င္၀င္ခ်င္း တံခါးမႀကီးညာဖက္မွာ ဗံုးဒဏ္ေၾကာင့္ေက်မြေနတဲ့ ဘုရား႐ွိခိုးေက်ာင္းေလး ႐ွိပါတယ္။ က်ေနာ့္အေဖပါ၀င္လုပ္ကိုင္တဲ့ မႏၱေလးကအသင္းအပင္းေပါင္းစံုထဲမွာ ယူဘီေအေအလို႔ေခၚတဲ့ အထက္ဗမာႏိုင္ငံကစားအသင္းလည္း ပါပါတယ္။ အဲဒီမွာသူနဲ႔အေတာ္ေလးရင္းႏွီးတဲ့လူတဦးက ၈၄လမ္းေပၚက သံလမ္းေတာင္ဖက္ ကိုက္တရာေလာက္မွာ၊ အေ႐ွ႕ဖက္တန္းက ကား၀ပ္ေ႐ွာ့ေထာင္တဲ့ ဦးေက်ာ္ေသာင္းဆိုသူျဖစ္ပါတယ္။ သူ႔သား ဆန္နီနဲ႔က်ေနာ္က ေနာင္မွာဗထူးကြင္းျဖစ္လာမယ့္ ယူဘီေအေအကြင္းထဲမွာ ေဘာ့လံုးပြဲခ်ိန္အတြင္း အတူေျပးလႊား ကစား ေနက်ျဖစ္ပါတယ္။ က်ေနာ္ေျပာခ်င္တာက သူတို႔ရဲ႕အေတာ္က်ယ္တဲ့အိမ္၀ိုင္းႀကီးအလယ္မွာ ႏွစ္ထပ္တိုက္ပ်က္ႀကီးတလံုး ႐ွိၿပီး သူတို႔က အဲဒီအထဲမွာ ကပ္အိမ္တလံုးေဆာက္ၿပီးေနတဲ့အေၾကာင္းပါပဲ။ အဲဒီတိုက္ပ်က္ႀကီးဟာ ၁၉၈၀စုႏွစ္မ်ားထဲ အထိ႐ွိေနေသးတယ္ထင္ပါတယ္။

            ေနာက္ၿပီး ၈၂လမ္း ရသာတန္းေတာင္ဖ်ားက ကယ္လီဘုရား႐ွိခိုးေက်ာင္းႀကီးဟာလည္း အခြ်န္ႀကီးမ႐ွိေတာ့တာကိုလည္း မွတ္မိေနပါတယ္။ အခုေတြ႔ေနၾကရတာက ေနာက္မွျပန္ေဆာက္ယူတာပါ။ သူ႔အေ႐ွ႕ဖက္က ကယ္လီေက်ာင္း ဆိုတာကအုတ္ခံုပဲက်န္ၿပီး သူ႔ေတာင္ဖက္က ႏွစ္ျခင္းအဖြဲ႔ရဲ႕ႏွစ္ထပ္တိုက္တို႔ဆိုရင္လည္း အမိုးမ႐ွိ၊ အထဲမွာအုတ္က်ိဳး အုတ္ပဲ့ေတြသာ က်န္ပါတယ္။ ဗမာျပည္မွာ အင္မတန္႐ွား႐ွားပါးပါး လွပတဲ့ လဖံုးေက်ာင္းက ဘုရား႐ွိခိုးေက်ာင္းႀကီး ကေတာ့ ဗံုးဒဏ္ကလြတ္သြားပါတယ္။

            မႏၱေလးသူမႏၱေလးသားေတြအေနနဲ႔ ျပည္ေတာ္၀င္ၿပီးေနာက္ လုပ္စရာေတြအမ်ားႀကီး႐ွိေနေသးတဲ့ ကာလေတြလို႔ ဆိုရမယ္ထင္ပါတယ္။

            အဲဒီတုန္းကေက်ာင္းတက္ေနတဲ့ က်ေနာ္တို႔လိုကေလးေတြအဖို႔ ေႏြရာသီေက်ာင္းပိတ္ရက္ကိုျဖတ္သန္းရတာဟာ ေပ်ာ္စရာလည္းေကာင္း၊ ပ်င္းစရာလည္းေကာင္းလွပါတယ္။ စာမသင္ရလို႔ေပ်ာ္စရာေကာင္းေပမယ့္ တိတိက်က်၊ မယ္မယ္ရရလုပ္စရာ မ႐ွိတဲ့အတြက္ ပ်င္းစရာေကာင္းလွပါတယ္။ အဲဒီလိုအခ်ိန္ေတြမွာ က်ေနာ္က်က္စားေလ့႐ွိတာကေတာ့ က်ေနာ္တို႔အိမ္ရဲ႕ ေနာက္ေက်ာက အေ႐ွ႕ယပ္၀င္းလို႔ေခၚတဲ့၀င္းရဲ႕ တျခမ္းေက်ာ္ကိုယူထားတဲ့ က်ေနာ့္အဖိုးနဲ႔အဖြားရ႕ဲ၀င္း၊ တိုင္းခ်စ္ေက်ာင္း၀င္းနဲ႔ ကယ္လီေက်ာင္း၀င္းတို႔ျဖစ္ပါတယ္။ က်ေနာ္တို႔မွာက ဦးထင္-ေဒၚစုရဲ႕ေျမးေတြကိုက ၁၄-၅ေယာက္ ႐ွိတာဆိုေတာ့ အေဖာ္ကေတာ့မ႐ွားပါဘူး။

            က်ေနာ့္အဖြားက ေဆး႐ိုးေထာင္းတဲ့လုပ္ငန္းလုပ္ပါတယ္။ ေဆး႐ိုးေထာင္းတယ္ဆိုတာက အလြယ္ေျပာရရင္ ေဆး႐ိုးပင္အေျခာက္ေတြကို ရုိင္ႀကီးေတြထဲမွာထည့့္ေလွာ္ၿပီး ေမာင္းဆံုေတြနဲ႔ေထာင္းတာပါ။ ဟိုတုန္းကေတာ့နင္းတဲ့လူက နင္း၊ သိမ္းတဲ့လူကသိမ္းျဖစ္မွာေပါ့။ က်ေနာ္တို႔သိမီတဲ့ေခတ္က်ေတာ့ ေမာ္တာနဲ႔ျဖစ္ေနပါၿပီ။ ေဆးေပါ့လိပ္ထဲမွာ ထည့္တဲ့ ေဆး႐ိုးေတြရဖို႔ျဖစ္ပါတယ္။ အေငြ႕တလူလူနဲ႔ေဆး႐ိုးဖိုႀကီးေတြ ႐ွစ္ဖိုေလာက္႐ွိၿပီး ေမာင္းဆံုကလည္း အဲဒီအေရအတြက္ ေလာက္ပဲ႐ွိပါတယ္။ ေမာ္တာနဲ႔ေထာင္းတယ္ဆိုေပမယ့္ လူ႔လက္ကလြတ္တာေတာ့မဟုတ္ပါဘူး။ ေမာင္းဆံုေဘးမွာ လူတေယာက္ကထိုင္ၿပီး အျပင္လွ်ံထြက္တဲ့ေဆး႐ိုးေတြကို ျပန္ထည့္ေပးေနရ၊ ၿပီးသြားရင္ယူထုတ္ရ၊ ေထာင္းစရာ အသစ္ျပန္ထည့္ရ လုပ္ေနရတာပါ။ အဲဒီမွာအလုပ္လုပ္ေနတဲ့လူေတြဟာ ေခါင္းေပၚကိုယ္ေပၚမွာ ေဆး႐ိုးမႈန္႔ေတြနဲ႔ခ်ည္း ျဖစ္ပါတယ္။ ဒါ့အျပင္ ေဆး႐ိုးေလွာင္တဲ့ဂိုေဒါင္ေတြနဲ႔ ေထာင္းထားတဲ့ ေဆး႐ိုးမႈန္႔ေတြကိုေနလွန္းရတဲ့ ကြက္လပ္ႀကီး တခုလည္း႐ွိပါေသးတယ္။ အဲဒီကြက္လပ္ႀကီးဟာ က်ေနာ္တို႔ရဲ႕အားကစားကြင္းလည္းျဖစ္ပါတယ္။

            က်ေနာ္ေျပာခ်င္တာကေတာ့ အဲဒီတုန္းကမႏၱေလးရဲ႕အဲဒီလို၀င္းေတြထဲမွာ သစ္ပင္ေတြ၊ ငွက္ေတြအမ်ိဳးစံု႐ွိတတ္ တယ္ဆိုတာပါ။ က်ေနာ့္အဖြား၀င္းထဲမွာ ခုနကေျပာခဲ့သလို ေဆး႐ိုးေပါင္းတာ၊ လွန္းတာေတြလုပ္ရေတာ့ သစ္ပင္ႀကီးႀကီး မထားပါဘူး။ နည္းနည္းႀကီးတာဆိုလို႔ က်ေနာ့္အေဒၚ ေဒၚၾကင္တို႔အိမ္၀ိုင္းထဲက အုန္းႏွဲပင္တပင္နဲ႔ ကပ္ေစးႏွဲပင္တပင္ပဲ ႐ွိပါတယ္။ အဲဒါအျပင္က်ေနာ္တို႔ပံုႏွိပ္တိုက္၀ိုင္းထဲမွာ ဆီးပင္ခပ္ပ်ပ္ပ်ပ္တပင္႐ွိပါတယ္။ ဒါေပမဲ့ အဲဒီ၀ိုင္းထဲမွာ က်ီးနဲ႔ စာကေလးအျပင္ ဗြတ္ကေလးေတြ၊ ပ်ံလႊားေလးေတြ၊ ငွက္က်ားေလးေတြနဲ႔ က်ေနာ္မေခၚတတ္တဲ့ ငွက္သံုးေလးမ်ိဳး အၿမဲလာက်က္စားေလ့ ႐ွိပါတယ္။ တခါတရံ ညမွာဇီးကြက္လာတတ္သလို လင္းႏို႔ဆိုတာကေတာ အၿမဲလိုပ်ံ၀ဲေနတာပါ။ သစ္ပင္တိုင္းလိုလို အေပၚမွာလည္း ႐ွဥ့္႐ွိတာကိုမွတ္မိေနပါတယ္။ က်ေနာ္တို႔တေတြက ေက်ာင္းပိတ္ရင္ ေလာက္ေလးခြ ကိုင္ေလ့႐ွိပါတယ္။ ဒါေပမဲ့ လူႀကီးေတြမသိေအာင္ကိုင္ရတာပါ။ ေျပာလို႔သာေျပာတာ က်ေနာ္တို႔ေလာက္ေလးခြနဲ႔ အသက္ထြက္ရတဲ့ သတၱ၀ါရယ္လို႔ ပုတ္သင္ညိဳပဲ႐ွိတယ္လို႔မွတ္မိေနပါတယ္။ ပုတ္သင္ညိဳ အေသရၿပီဆိုလို႔ကေတာ့ အဲဒီေသေလတဲ့ပုတ္သင္ညိဳ နည္းနည္းကမွ မ်က္ႏွာမငယ္ရပါဘူး။ သစ္သားနဲ႔လုပ္ထားတဲ့ ေက်ာက္တံေသတၱာေလးထဲမွာ ထည့္ၿပီး က်က်နနအသုဘခ်ေပးပါတယ္။ ပုတ္သင္ညိဳဆိုတာကေပါမွေပါပါ။ သစ္ပင္ေတြ၊ ခ်ံဳပုတ္ေတြေပၚမွာသာမက အေဆာက္အဦေတြရဲ႕ထုပ္ေတြ တန္းေတြေပၚမွာလည္း ေနရာတကာေတြ႔ရတတ္ပါတယ္။ က်ေနာ္တို႔သာ ဘတ္ခြ လက္တည့္ရင္ တေန႔တပိႆာ ေလာက္ေတာ့ အလြယ္ေလးေနမွာပါ။

            အဲဒီလို ငွက္ေတြနဲ႔သတၱ၀ါငယ္ေလးေတြေပါသလို ေႁမြ၊ ကင္းလည္းမနည္းပါဘူး။ ကင္းလိပ္ေ႐ွာဆိုတာက ေနရာ တကာက အခ်ိန္မေ႐ြးထြက္လာတတ္ပါတယ္။ ေႁမြဆိုးရယ္လို႔ေတာ့ တခါမွမေတြ႕ဖူးေပမဲ့ ေႁမြစိမ္းမ်ိဳးစံုေတာ့ေတြ႔ရတာ မၾကာခဏပါပဲ။ ကင္းကေတာ့ ကင္းေျခမ်ား၊ ကင္းမလက္မဲ၊ ကင္းၿမီးေကာက္၊ အစံုလို႔ဆိုႏိုင္ပါတယ္။ အဲ၊ မႏၱေလးထံုးစံ အတိုင္း သီတင္းကြ်တ္နားေရာက္ရင္ေတာ့ ပုရစ္ေတြလဲတယ္ထြက္သေပါ့။ ပုရစ္ဆိုလို႔ ေျပာခ်င္တာ၊ ေျပာစရာေတြ ဆက္ ေပၚလာပါတယ္။ ေရပံုးနဲ႔၊ ေရေလာင္းတဲ့ခြက္နဲ႔၊ ပုရစ္ထည့္တဲ့ အိတ္၊ ဒါမွမဟုတ္ပုံးကိုဆြဲၿပီး ပုရစ္တြင္း႐ွာၾက၊ ေတြ႕ၿပီဆိုရင္ ပုရစ္တြင္းထဲေရေလာင္းၿပီး ထြက္လာတဲ့အေကာင္ေတြကိုဖမ္းရတာ၊ တြင္းထဲကို သန္သန္မာမာ အဖိုတေကာင္ကို ေခါင္းစိုက္ထည့္ေပးလိုက္ၿပီး အထဲကအေကာင္နဲ႔ကိုက္ရင္း ျပန္ထြက္လာၾကေတာ့မွ ႏွစ္ေကာင္လံုးကိုဖမ္းရတာ၊ မႏၱေလးက ကေလးေတြအတြက္ အလြန္စိတ္၀င္စားစရာေကာင္းၿပီး ေပ်ာ္စရာအတိၿပီးတဲ့ ပုရစ္ဖမ္းပြဲေတြပါပဲ။

            ေရးရင္း၊ ေရးရင္း ကေလာင္က သေ၀ထိုးသြားျပန္ၿပီ။ အဖြား၀င္းကိုျပန္ေျပာပါဦးမယ္။ က်ေနာ္တို႔အဖြားက သူအရင္ ေနတဲ့တိုက္အိုႀကီး ပတ္ပတ္လည္မွာ သလဲပင္ေတြ၊ ဇြန္ရံုေတြအမ်ားႀကီးစိုက္ထားပါတယ္။ စစ္ကိုင္းငလ်င္ႀကီးၿပီးတဲ့ ေနာက္က်မွ ဒီတိုက္ႀကီးဟာစိတ္မခ်ရဘူးဆိုၿပီး ႃဖိုခ်ပစ္လိုက္ပါတယ္။ ဇြန္ပန္းပြင့္ခ်ိန္ဆိုရင္ က်ေနာ္တို႔ ေျမးအဖြားေတြ ညေနေစာင္းမွာ ေငြဖလားႀကီးေတြနဲ႔ အဖူးေတြကိုသြားခူးၾကရပါတယ္။ ကေလးလူႀကီး ၇ေယာက္ ၈ေယာက္ခူးတာ တနာရီ ေလာက္မ်ားၾကာသလားမသိပါဘူး။ အဲဒီေလာက္ကိုမ်ားတာပါ။ ၿပီးမွ အဲဒီဇြန္ပန္းေတြကို ဘုရားတင္ဖို႔ဖယ္သင့္တာဖယ္ၿပီး က်န္တာေတြကို ပန္းကံုးေတြသီၾကတာပါပဲ။ ေနာက္ေန႔က်ရင္ အေမတို႔ညီအမတေတြ ဖြန္ပန္းကံုးအတုတ္ႀကီးေတြနဲ႔ ၀င့္ေနၾကပါၿပီ။

            ဒီ၀င္းရဲ႕နာမည္ကယပ္၀င္းဆိုေတာ့ ယပ္ေတာင္လုပ္တဲ့၀င္းျဖစ္တယ္ဆိုတာ ႐ွင္းေနပါတယ္။ ဒီ၀င္းရဲ႕အေနာက္ဖက္၊ နဂါးတိုက္ေနာက္ေက်ာက၀င္းကိုေတာ့ အေနာက္ယပ္၀င္းလို႔ေခၚၾကပါတယ္။ ဒါေပမဲ့ က်ေနာ္လူမွန္းသိတဲ့အခ်ိန္ကစၿပီး အေ႐ွ႕ယပ္၀င္းထဲမွာ ယပ္ေတာင္လုပ္သူရယ္လို႔တဦးမွ မေတြ႔ဖူးပါဘူး။ က်ေနာ့္အဖြား၀င္းထဲမွာေတာ့ ဘယ္ေနရာမွာမဆို ေျမႀကီးကိုတူးလိုက္ရင္ ကန္႔ကူဆံေတြထြက္လာတတ္ပါတယ္။ တခိ်န္ကဒီေနရာမွာ ကန္႔ကူဆံေရာင္းတဲ့ေစ်းလိုဟာ ႐ွိခဲ့လို႔ ျဖစ္တယ္လို႔ေတာ့ လူႀကီးေတြေျပာတာၾကားဖူးပါတယ္။ ကေလးဆို တုတ္ေခ်ာင္းကေလးနဲ႔ေလာက္ တူးႏိုင္တာပါ။ အဲဒီ လိုတူးလိုက္ရင္ တလက္မေလာက္အနက္မွာပဲ ေဟာ-ကန္႔ကူဆံတေခ်ာင္း၊ ဒါမွမဟုတ္တက်ိဳး-တပိုင္း။ မ်ားေသာအားျဖင့္ ကေတာ့ အပိုင္းအစေလးေတြပါ။ တခါတေလမွ လက္တညိဳးေလာက္ကိုေတြ႔ရပါတယ္။ ဒါေပမဲ့ တူးလိုက္တိုင္းေတြ႕ေနရ တာကေတာ့ အမွန္ပါပဲ။ က်ေနာ္တို႔အဖို႔ေတာ့ ေတြ႕ရဖန္မ်ားလြန္းလို႔ အဆန္းေတာင္မဟုတ္ေတာ့လို႔ ေနာင္မွာ တူးေတာင္ မတူးၾကေတာ့ပါဘူး။ တူးရင္ရဦးမလား၊ မရေတာ့ဘူးလားလည္း မသိေတာ့ပါဘူး။ အဲဒီတုန္းကအိမ္မွာ ဖန္ခုန္တမ္္း၊ ေထြပစ္တမ္း စတာေတြကစားရင္ သမံတလင္းေပၚမွာ အဲဒီကန္႔ကူဆံေတြနဲ႔ပဲ လိုင္းဆြဲပါတယ္။ ေျမျဖဴကိုလံုး၀မသံုး သေလာက္ပါပဲ။

            က်ေနာ္အိမ္ကထြက္လာတဲ့အထိ ဒီ၀ိုင္းႀကီးဟာ အဖြားမ႐ွိေတာ့တာကလြဲရင္ ဘာမွမေျပာင္းလဲသေလာက္ပဲျဖစ္ ပါတယ္။ ဦးက်ားႀကီးမီးေလာင္တဲ့အခါမွာ ဒီ၀င္းပါပါသြားတယ္ၾကားေတာ့ သိပ္စိတ္ထိခိုက္ရပါတယ္။ တဆက္ထဲမွာ ေၾသာ္- မႏၱေလးႃမို႔ႀကီးခမ်ာ ပံုမွန္အဆင့္ဆင့္မေျပာင္းလဲရပဲ သဘာ၀ေဘးေတြ၊ လူ႔ေဘးေတြနဲ႔ လိုက္ၿပီးေျပာင္းလဲေနရပါလား လို႔လည္း ေတြးေနမိပါတယ္။

 

ဖိုးသံ(လူထု)